Coronamaatregelen in Amsterdam. BEELD Gemeente Amsterdam

Werkgevers dringen hyperspits terug met afspraken

Meer dan twintig werkgevers in de regio Amsterdam hebben een verklaring ondertekend om de werktijden en vervoermiddelen te spreiden, zodat de verkeersdrukte tijdens de spitsuren vermindert. Dit geldt nu tijdens coronatijden, maar ook op langere termijn. “De hyperspits gaat meer en meer tot het verleden behoren”, vertelt Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam en Amsterdams wethouder van Verkeer.

Voorlopig zal thuiswerken nog de norm blijven. Maar wanneer een reis maken toch noodzakelijk is, hebben de bedrijven beloofd dat hun werknemers dat zo veel mogelijk buiten de spits zullen doen. Ook zullen vervoersmiddelen worden afgewisseld bij grotere afstand, zoals OV, fiets, auto of deelvervoer. Dit initiatief moet bijdragen aan een betere bereikbaarheid, minder files of vertragingen en schonere lucht.

Ander reisgedrag

De verklaring is ondertekend door 23 werkgevers met in totaal zo’n 38.780 medewerkers. Dan gaat het bijvoorbeeld over de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio, Loyens & Loeff, ABN Amro en Schiphol. Dijksma: “Ik ben erg blij met de ondertekening door zoveel aansprekende partijen. We hebben nu de kans om definitief anders te organiseren waar we werken en hoe en wanneer we de reis daarnaartoe maken.”

Door de coronacrisis hebben veel werknemers moeten leren om thuis te werken, maar inmiddels zien veel van hen de voordelen daarvan. Een groot deel geeft dan ook aan na de crisis nog steeds één tot drie dagen vanuit huis de werkzaamheden te willen verrichten. En dit biedt kansen. “Veel mensen werken nu thuis en blijven dat in ieder geval een aantal dagen in de week doen. Die spreiding zorgt voor merkbaar minder drukte in de trein, bus en tram, op de weg en op de fietspaden”, aldus Dijksma.

Minder piekbelasting

Wanneer medewerkers 10 tot 15 procent meer thuiswerken, scheelt dat 85.000 tot 170.000 reizen per dag in de metropoolregio Amsterdam. Dat betekent een flink afname van de piekbelasting op de spits. Secretaris-directeur Thea de Vries van de Vervoerregio is enthousiast over de afspraken: “Zo zorgen we samen voor een robuust mobiliteitssysteem zonder de overbelasting op piektijden.”

“Het is belangrijk dat thuiswerken en gespreid reizen onderwerp van gesprek is tussen werkgever en werknemer en onderdeel wordt van het duurzame mobiliteitsbeleid van een organisatie. Dan is de kans veel groter dat thuiswerken echt ingeburgerd raakt”, aldus Dick Benschop, CEO van Royal Schiphol Group. “In deze periode blijven we kijken hoe dingen slimmer kunnen. Dat geldt ook voor de manier waarop we reizen. Daarom blijven we in het bijzonder inzetten op meer fietsgebruik.” De partijen vragen bovendien andere bedrijven om het mobiliteitsbeleid aan te passen en tonen bereidheid om te helpen.

Onderwijs

De afspraken met werkgevers volgen de afspraken die deze zomer al zijn gemaakt met verschillende onderwijsinstellingen en de OV-sector. Door een nieuwe manier van roosters indelen worden scholieren en studenten overgehaald niet tijdens de hyperspits te reizen en om de fiets te pakken als dat mogelijk is.

Deze afspraken zijn niet volledig ingegeven door corona, want overheden, werkgevers en vervoerders in de metropoolregio Amsterdam werken al geruime tijd samen aan maatregelen om de druk op de spits te verminderen. In het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid, werken het Rijk en de Metropoolregio Amsterdam samen om de bereikbaarheid van de regio te borgen. Stichting Breikers adviseert in opdracht van de overheden de werkgevers over de mogelijkheden om thuiswerken en flexibel en duurzaam reizen onder werknemers te stimuleren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.