Sharon Dijksma, wethouder Amsterdam en voorzitter VRA (bron: VRA)

Amsterdam plaatst extra kentekencamera’s in binnenring en centrum

De gemeente Amsterdam plaatst extra kentekencamera’s om het verkeer in de stad beter te regelen, te onderzoeken en te handhaven. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld te handhaven op bepaalde tijden of op zwaar verkeer of taxi’s. Het gaat in totaal om zestig kentekencamera’s aan de binnenzijde van de S100 en acht camera’s rond het stadshart.

Dit schrijft wethouder Sharon Dijksma in de brief aan de aan de leden van de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water, nadat het college heeft ingestemd met de plaatsing van nog eens 68 camera’s. Dit is een uitbreiding van het netwerk van kentekencamera’s langs de A10, dat wordt ingezet voor het handhaven van de milieuzones.

“We geven hiermee vorm aan de urgentie vanuit het programma Bruggen & Kademuren om zwaar verkeer effectief en efficiënt te kunnen weren en vanuit de Agenda Taxi (inspraakversie) om taxi’s selectief toegang (‘intelligente toegang’) te kunnen geven tot drukke gebieden”, staat in de brief.

Verzamelen data

Het plaatsen van de camera’s duurt ongeveer een half jaar, dus ze zijn begin 2021 waarschijnlijk klaar voor gebruik. Dan kunnen ze gebruikt worden voor handhaving op bepaalde tijden of voor zwaar verkeer en taxi’s, maar de gemeente heeft ook de wens dit netwerk in te zetten om data te verzamelen. Die kan gebruikt worden voor de monitoring van het verkeer, de inzet van regulier verkeersmanagement en voor de onderbouwing van toekomstig beleid met kentekenonderzoek.

Op termijn bieden deze camera’s daarnaast de mogelijkheid om te handhaven in zero emissie-zones en het weren van touringcars uit de binnenstad. “Het uitbreiden van dit basisnetwerk voorkomt dat voor elk doel een aparte camera wordt opgehangen.” Bovendien benadrukt de gemeente dat er geen personen worden geregistreerd. De systemen voldoen daarmee dus aan de privacyeisen.

Proeven

De gemeente voert ook twee proeven uit met de kentekencamera’s. De eerste is een proef van ruim twee jaar om de exacte verkeersbelasting van vrachtwagens te bepalen. Dit is vooral bedoeld om overbelasting van bruggen en kades te voorkomen. Tien andere camera’s langs de A10 worden een jaar lang ingezet voor de handhaving van de regel ‘snorfiets naar de rijbaan’.

Over het algemeen wordt die regel goed nageleefd, maar er zijn een paar probleemlocaties. Daar worden tien mobiele kentekencamera’s neergezet, die nu beschikbaar zijn voor de milieuzone bromfiets/snorfiets. Door de locaties slim te kiezen kan door dezelfde camera’s op beide maatregelen gehandhaafd worden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.