Corridor Amsterdam Hoorn, spoorwegovergang Guisweg Zaandam BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit ‘na corona’

Verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), studie naar de bereikbaarheid en doorstroming op de lange termijn in de corridor Amsterdam – Hoorn, spoorwegovergang Guisweg te Zaandam in ochtendspits met veel fietsers, scholieren op de fiets die de weg en spoor oversteken, kruising met stoplichten, fietspaden, druk verkeerspunt, gevaarlijke kruising.

De Veroerregio Amsterdam investeert nog eens 235 miljoen euro in onder andere verkeersveiligheidsprojecten, OV-projecten en reizen buiten de spits. De Vervoerregio wil de coronacrisis aangrijpen om veranderingen door te voeren en mobiliteit opnieuw vormgeven. Dit coronapakket is door het dagelijks bestuur voorgelegd aan de regioraad.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit ‘na corona’”

Victor Bax|01.10.20|23:27

Helemaal eens met Pat Rick. Waarom kan in de regio Rijnmond/Haaglanden wel een suburbaan metronetwerk onderhouden worden en in/rond 020 niet? Ook in 010/070 moet het metronetwerk uitgebouwd worden. De auto heeft zijn langste tijd gehad. Het metro-/lightrailsysteem moet verdicht en geïntensifeerd worden. Vanavond nog. Niet morgen.

Pat Rick|30.09.20|17:38

Ook voor HSL is snel voor- en na-transport nodig. Maar als men vaak moet overstappen met lange wachttijden, is men geneigd om de auto te nemen. En als je toch in de auto zit, is men geneigd om meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar. Als men snel een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is.

Pat Rick|30.09.20|17:38

Almere als belangrijke voorstad moet een metrolijn hebben naar A’dam, zeker met 25.000 extra huizen, maar ipv daarvan heeft men gekozen voor verbreding A1 en A6. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten die gerealiseerd moeten worden in een visie voor een autoloze lifestyle in METROpoolregio. Gebruik Green Deal en Wobke-Wiebes fonds

Pat Rick|30.09.20|17:37

Zelfgenoegzaamheid en gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer in A’dam dreigt vast te lopen, vooral aan de zuidkant. Fiets is vooral goed voor last-mile oplossing (uitzondering daargelaten), maar er worden miljarden geïnvesteerd in verbreding van de A1, A6, A9 en ondertunneling van de A9 en A10. En toch is het niet genoeg. Daarom komt de politiek zelf al met het idee om een metrolijn aan te leggen naar Almere, die er allang had moeten liggen.

Pat Rick|30.09.20|17:37

Bedrag is goed om 1 jaartje door te komen. Goede metro voor hoogfrequent OV voor de hele regio. Vancouver-metropool, met een vergelijkbaar mild klimaat en met hetzelfde inwonersaantal is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Er is goed leiderschap, consistent en samenhangend beleid nodig. Men erkent l erkend dat voor A’dam er meer samenhang moet zijn mbt OV-projecten, ipv marginale verbeteringen, one-off projecten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit 'na corona' - VerkeersNet
Corridor Amsterdam Hoorn, spoorwegovergang Guisweg Zaandam BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit ‘na corona’

Verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), studie naar de bereikbaarheid en doorstroming op de lange termijn in de corridor Amsterdam – Hoorn, spoorwegovergang Guisweg te Zaandam in ochtendspits met veel fietsers, scholieren op de fiets die de weg en spoor oversteken, kruising met stoplichten, fietspaden, druk verkeerspunt, gevaarlijke kruising.

De Veroerregio Amsterdam investeert nog eens 235 miljoen euro in onder andere verkeersveiligheidsprojecten, OV-projecten en reizen buiten de spits. De Vervoerregio wil de coronacrisis aangrijpen om veranderingen door te voeren en mobiliteit opnieuw vormgeven. Dit coronapakket is door het dagelijks bestuur voorgelegd aan de regioraad.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit ‘na corona’”

Victor Bax|01.10.20|23:27

Helemaal eens met Pat Rick. Waarom kan in de regio Rijnmond/Haaglanden wel een suburbaan metronetwerk onderhouden worden en in/rond 020 niet? Ook in 010/070 moet het metronetwerk uitgebouwd worden. De auto heeft zijn langste tijd gehad. Het metro-/lightrailsysteem moet verdicht en geïntensifeerd worden. Vanavond nog. Niet morgen.

Pat Rick|30.09.20|17:38

Ook voor HSL is snel voor- en na-transport nodig. Maar als men vaak moet overstappen met lange wachttijden, is men geneigd om de auto te nemen. En als je toch in de auto zit, is men geneigd om meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar. Als men snel een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is.

Pat Rick|30.09.20|17:38

Almere als belangrijke voorstad moet een metrolijn hebben naar A’dam, zeker met 25.000 extra huizen, maar ipv daarvan heeft men gekozen voor verbreding A1 en A6. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten die gerealiseerd moeten worden in een visie voor een autoloze lifestyle in METROpoolregio. Gebruik Green Deal en Wobke-Wiebes fonds

Pat Rick|30.09.20|17:37

Zelfgenoegzaamheid en gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer in A’dam dreigt vast te lopen, vooral aan de zuidkant. Fiets is vooral goed voor last-mile oplossing (uitzondering daargelaten), maar er worden miljarden geïnvesteerd in verbreding van de A1, A6, A9 en ondertunneling van de A9 en A10. En toch is het niet genoeg. Daarom komt de politiek zelf al met het idee om een metrolijn aan te leggen naar Almere, die er allang had moeten liggen.

Pat Rick|30.09.20|17:37

Bedrag is goed om 1 jaartje door te komen. Goede metro voor hoogfrequent OV voor de hele regio. Vancouver-metropool, met een vergelijkbaar mild klimaat en met hetzelfde inwonersaantal is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Er is goed leiderschap, consistent en samenhangend beleid nodig. Men erkent l erkend dat voor A’dam er meer samenhang moet zijn mbt OV-projecten, ipv marginale verbeteringen, one-off projecten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.