Corridor Amsterdam Hoorn, spoorwegovergang Guisweg Zaandam BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit ‘na corona’

De Veroerregio Amsterdam investeert nog eens 235 miljoen euro in onder andere verkeersveiligheidsprojecten, OV-projecten en reizen buiten de spits. De Vervoerregio wil de coronacrisis aangrijpen om veranderingen door te voeren en mobiliteit opnieuw vormgeven. Dit coronapakket is door het dagelijks bestuur voorgelegd aan de regioraad.

Voorzitter van de Vervoerregio Sharon Dijksma: “Ons verkeers- en OV-systeem wordt na corona nooit meer zoals het daarvoor was. Dat is niet erg. Het is zelfs prima. Het geeft ons een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren, de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken.”

“Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient.”

Spitsmijden

Een groot deel van het bedrag wordt besteed aan het verduurzamen van de busvloot in de regio, maar ook voor inclusiviteit en spitsmijden worden middelen uitgetrokken. Tegelijkertijd benadrukt de opdrachtgever dat maatregelen die weinig kosten veel kunnen opleveren. Volgens de Vervoerregio leidt spitsmijden tot betere verdeling van reizigers in het OV en tot optimalisatie van voertuigcapaciteit.

Een relatief goedkope manier om het vervoer te verduurzamen is door te gaan rijden op biodiesel. Dit zal leiden tot negentig procent reductie op uitstoot van de omgebouwde voertuigen met een bescheiden investering. Op het gebied van inclusiviteit wordt een programma opgesteld voor het versneld toegankelijk maken van haltes voor mensen met een beperking. Verder steekt de Amsterdamse opdrachtgever 30 miljoen euro in anticyclische investeringen in infrastructuur.

Prioriteiten

Door het investeringsbudget naar voren te halen kunnen ook enkele prioriteiten van de Vervoerregio eerder aangepakt worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het goed inpassen van vlotte doorstroming van het openbaar vervoer in de stad en routes die het fietsen op korte afstanden stimuleren. Met financiële bijdragen worden projecten zoals de provinciale N247 door Waterland, de Oranje Loper in Amsterdam (de samenhangende aanpak van de OV- en fietsroute en de openbare ruimte tussen de Dam en de Jan Evertsenstraat) mede mogelijk gemaakt.

Omdat het door de coronacrisis flink minder druk is, kan bovendien versneld worden gewerkt aan de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS (De Entree). Hierbij hoort ook de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met 7000 plekken. Het project oost-westas Diemen kan door de teruggevallen verkeersintensiteit versneld worden uitgevoerd.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

5 reacties op “Vervoerregio Amsterdam steekt 235 miljoen in mobiliteit ‘na corona’”

Victor Bax|01.10.20|23:27

Helemaal eens met Pat Rick. Waarom kan in de regio Rijnmond/Haaglanden wel een suburbaan metronetwerk onderhouden worden en in/rond 020 niet? Ook in 010/070 moet het metronetwerk uitgebouwd worden. De auto heeft zijn langste tijd gehad. Het metro-/lightrailsysteem moet verdicht en geïntensifeerd worden. Vanavond nog. Niet morgen.

Pat Rick|30.09.20|17:38

Ook voor HSL is snel voor- en na-transport nodig. Maar als men vaak moet overstappen met lange wachttijden, is men geneigd om de auto te nemen. En als je toch in de auto zit, is men geneigd om meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar. Als men snel een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is.

Pat Rick|30.09.20|17:38

Almere als belangrijke voorstad moet een metrolijn hebben naar A’dam, zeker met 25.000 extra huizen, maar ipv daarvan heeft men gekozen voor verbreding A1 en A6. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten die gerealiseerd moeten worden in een visie voor een autoloze lifestyle in METROpoolregio. Gebruik Green Deal en Wobke-Wiebes fonds

Pat Rick|30.09.20|17:37

Zelfgenoegzaamheid en gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer in A’dam dreigt vast te lopen, vooral aan de zuidkant. Fiets is vooral goed voor last-mile oplossing (uitzondering daargelaten), maar er worden miljarden geïnvesteerd in verbreding van de A1, A6, A9 en ondertunneling van de A9 en A10. En toch is het niet genoeg. Daarom komt de politiek zelf al met het idee om een metrolijn aan te leggen naar Almere, die er allang had moeten liggen.

Pat Rick|30.09.20|17:37

Bedrag is goed om 1 jaartje door te komen. Goede metro voor hoogfrequent OV voor de hele regio. Vancouver-metropool, met een vergelijkbaar mild klimaat en met hetzelfde inwonersaantal is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Er is goed leiderschap, consistent en samenhangend beleid nodig. Men erkent l erkend dat voor A’dam er meer samenhang moet zijn mbt OV-projecten, ipv marginale verbeteringen, one-off projecten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.