3D Atlas van LCB

3D-Atlas geeft inzichten in mobiliteitsvraagstukken stad

Bijvoorbeeld Mobility as a Service, het aanleggen en verbeteren van fietsinfrastructuur en het realiseren van hubs plaatsen steden voor grote uitdagingen op het gebied van mobiliteit. Wat zijn de beste keuzes voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid? Data geeft hier inzicht in, maar hoe pas je die als beleidsmaker goed goed toe? En hoe zet je die in? Daarvoor heeft de Logistics Community Brabant een een nieuwe 3D-Atlas ontwikkeld die mobiliteitsvraagstukken omzet in concrete inzichten.

“Een plaatje snapt iedereen”, aldus Joost de Kruijf, programmamanager Leefbare Stad bij LCB. De Logistics Community Brabant (LCB) is een samenwerkingsverband van de Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit van Tilburg, Nederlandse Defensie Academie en Breda University of Applied Sciences. Samen met Argaleo hebben zij gewerkt aan het digitale 3D dashboard ‘Atlas van de Bereikbare Stad’.

Hierin wordt data inzichtelijk gemaakt én het wordt gekoppeld aan analysetechnieken, zodat knelpunten en kansen voor de bereikbaarheid van de stad in beeld worden gebracht. De Kruijf: “Het laat de werkelijke situatie zien en is daarom een middel dat kan worden gebruikt om geïnformeerd beleidsbeslissingen te nemen.”

Verkeersstromen

De Atlas is een applicatie met een plattegrond van de stad. Het is echter 3D gemaakt door ook de hoogte en diepte van gebouwen te laten zien. Hierin is het mogelijk om verkeersstromen te laten zien. Op elk wegvak wordt in zo’n geval getoond hoe veel voertuigen er rijden. Verder wordt gewerkt aan de integratie van OV-chipkaartdata.

Daarnaast wordt dit gekoppeld aan bijvoorbeeld de vertraging door verkeerslichten en natuurlijke barrières en de invloed hiervan op reizigersgedrag voor de routevorming. “We kunnen daardoor iets zeggen over de route van A naar B”, aldus de programmamanager. “Het gaat om twee dingen: visualisaties van data én om een stukje analyse.”

Data in plaatjes

“Er worden heel veel bereikbaarheidsstudies uitgevoerd”, legt De Kruijf uit. “De resultaten van al die berekeningen kunnen we nu laten zien in plaatjes. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden en zo krijgen ook mensen die niet data-gedreven en technische zijn onderlegd informatie over de bereikbaarheid van een stad.” Dit is bijvoorbeeld te gebruiken voor informatie over de loop- en fietsafstand naar bushaltes en stations of de fietsbereikbaarheid.

Vooral voor data-gedreven inzicht in Fietsbeleid is de Atlas ver ontwikkeld. “Met een data-gedreven aanpak hebben we een beter inzicht gekregen in de kansen voor verbetering en uitbreiding van een hoogwaardig fietsnetwerk”, schetst programmaleider ‘Fiets’ Rogier Heijltjes van de provincie Noord-Brabant een voorbeeld.

Koppelen domeinen

In de Atlas is bovendien niet alleen informatie over mobiliteit opgenomen. Nu nog zijn veel onderzoeken naar de bereikbaarheid van een stad erg specialistisch. Maar LCB brengt hier tegenin dat veel vraagstukken voor stedelijk gebied uit veel meer zijn opgebouwd dan alleen de bereikbaarheid. De Atlas brengt daarom informatie over bereikbaarheid en ruimtelijke bebouwing en energieverbruik bij elkaar.

Door dit te visualiseren in de 3D-kaart worden in één oogopslag knelpunten en kansen voor de bereikbaarheid van de (binnen)stad in beeld gebracht. In de basis bevat de Atlas alle beschikbare openbare publieke databronnen, maar het kan aangevuld worden met private data. “Met deze data kunnen van beleidsmatige vraagstukken concrete inzichten gemaakt worden.”

Logistiek

Deze technische innovatie geeft nu inzichten in mobiliteitsdata van het personenvervoer in heel Nederland. In de nabije toekomst staat ook een versie met multimodale logistieke vervoersstromen op de rol. Daarover is veel data beschikbaar, maar voornamelijk in private handen. Volgens De Kruijf willen steeds meer partijen ook die private data delen, om zo meer inzichten te krijgen. Uiteindelijk hoopt LCB hierdoor een bijdrage te kunnen leveren aan het ontlasten van de druk op het autonet.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.