Zelfrijdende Renault Twizy (bron: zelfrijdend vervoer/ Alwin Bakker)

Autonome kleine personenauto haalt 70 kilometer per uur

In Groningen is het voor het eerst gelukt om een kleine personenauto zonder bestuurder op hoge snelheid te laten rijden en op afstand tot stilstand te brengen. Dit gebeurde tijdens een rit van een autonome auto tijdens een testdag van de provincie Groningen en RobotTuner. Zij zijn partners van hive.mobility, een netwerkorganisatie die zich bezighoudt met slimme en innovatieve oplossingen rondom verkeer en vervoer.

Volgens de provincie Groningen is het niet eerder gelukt om een personenwagen zonder steward zo’n hoge snelheid te laten rijden. De auto wist uiteindelijk een maximumsnelheid van 72 kilometer per uur te behalen en kon hierna op afstand worden stilgezet. Bovendien slaagde het voertuig erin om zelf op tijd te stoppen voor een overstekende robot.

Geen steward meer nodig

Er zijn al verschillende pilots gestart met autonome shuttles in Nederland, maar daarbij rijden deze voertuigen met een snelheid van ongeveer 15 kilometer per uur en is bijna altijd nog een steward noodzakelijk. De provincie vindt daarom dat de voertuigen nog niet geschikt om in te zetten voor het openbaar vervoer, bijvoorbeeld als aanvulling op bestaande lijnen in het landelijk gebied.

De test met deze personenauto werd in het najaar uitgevoerd op een oude landingsbaan van Groningen Airport Eelde. Ze kozen voor een Renault Twizy. Vanwege het succes van de pilot, werken de partijen nu verder aan de betrouwbaarheid en de interactie met andere weggebruikers. Als de veiligheid van de autonome techniek bewezen is, kan er ook getest worden op de openbare weg.

Autonoom vervoer

Noord-Nederland zet al langer in op autonoom vervoer en er zijn hier al vaker autonome shuttles getest. Maar ook in Zuid-Holland worden hier stappen gezet. Het is de ambitie om de Parkshuttle, de zelfrijdende bus op Rivium, ook gedeeltelijk over de openbare weg te laten rijden. Daaraan gaat een uitgebreide proefperiode vooraf.

Volgens Groningen zijn de inspanningen in het noorden van Nederland bijzonder, omdat hier wordt getest op de weg, op het spoor, in de lucht én op het water. “Het noorden is geschikt als testregio vanwege de goede infrastructuur. Autonoom vervoer heeft veel potentie in het landelijk gebied. Het kan de bereikbaarheid en leefbaarheid vergroten.”

Lees ook:

Gedeeld autonoom vervoer zorgt voor flink minder auto’s

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.