Bus in centrum van Groningen

Laatste van zeven landelijke MaaS-pilots gaat naar Arriva

De MaaS-pilot Groningen-Drenthe ‘De Reiziger Centraal’ is door de provincie Drenthe aan OV-bedrijf Arriva gegund. Dit is de laatste van de zeven landelijke MaaS-pilots, die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geïnitieerd. Voor Arriva is het de tweede keer, want de vervoerder won eerder de MaaS-pilot in Limburg.

Het doel van deze Mobility as a Service-pilot in het noorden van Nederland, is dat iedereen met de MaaS-app kan reizen. Daarvoor zal Arriva de bestaande MaaS-app ‘Via-Go by Arriva’ uitbreiden met functionaliteiten. Op die manier wordt de app bijvoorbeeld ook toegankelijk voor reizigers in het sociaal domein.

Wmo-vervoer

Dit stelt ook wmo-reizigers in staat om in de app van Arriva hun wmo-taxi te plannen, boeken en betalen als onderdeel van hun reis, bijvoorbeeld in combinatie met een bus- of treinrit. Volgens Arriva kan en moet mobiliteit anders. Er zijn toekomstbestendige keuzes nodig om iedereen in beweging te houden, om steden en dorpen te verbinden, om mensen samen te brengen en om voorzieningen bereikbaar te houden.

“Daarom focussen we op MaaS en bieden we onze MaaS-app ‘Via-Go by Arriva’. Alle mobiliteitsoplossingen onder handbereik, afgestemd op de persoonlijke voorkeuren. Zo heeft de reiziger échte keuzevrijheid om flexibel van deur tot deur te reizen”, aldus het OV-bedrijf. Deze pilot GD start op 1 december 2020 en loopt tot eind 2022. In die tijd wordt de dienst verder ontwikkeld.

Landelijke pilots

Arriva mag dus twee van de zeven landelijke pilots uitvoeren. In Limburg mag de vervoerder aan de slag met de pilot ‘Grenzeloze Mobiliteit’. De zeven proeven zijn door het ministerie bedacht voor een andere doelstelling en er worden dus zeven apps ontwikkeld met een andere focus op een beleidsdoel of doelgroep.

Tegelijkertijd zijn er ook andere proeven gaande met Mobility as a Service. Zo was het MaaS-platform TURNN onderdeel van de OV-concessie in Groningen Drenthe. Qbuzz, het OV-bedrijf dat de concessie wist te winnen, gebruikte de TURNN-app als reisplanner. Hiermee kunnen reizigers hun volledige reis van deur tot deur plannen en zij krijgen bovendien realtime notificaties en een wijzigingsadvies op het moment dat de bus of het aansluitende vervoermiddel niet volgens planning rijdt.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.