Rechter, uitspraak

CBb: gemeente moet alle kosten voor slagboomparkeren doorberekenen

Parkeren op gemeentelijke parkeerterreinen en in gemeentelijke parkeergarages die zijn afgesloten met een slagboom, is een economische activiteit. Het is gemeenten dus niet toegestaan om een laag parkeertarief te vragen en de verliezen te dekken met belastinggeld. Lokale overheden die eigen parkeergarages of -terreinen exploiteren, moeten hiervoor alle kosten doorberekenen.

Dat is de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), in een zaak die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aanspande tegen de gemeente Veenendaal. De gemeente Veenendaal exploiteert zelf een aantal parkeergarages, waar automobilisten goedkoop konden parkeren. De gemeente vond het toegestaan om niet alle kosten door te berekenen, omdat ze geen onderscheid maakte tussen straatparkeren en ‘slagboomparkeren’, dus parkeren op een eigen terrein of een garage. Op die manier kon de gemeente verliezen van de garage compenseren met belastinginkomsten.

Oneerlijke concurrentie

Daarvoor stapte Q-Park, dat ook twee parkeergarages in de gemeente exploiteerde, in 2017 naar de ACM en met succes. De mededingingsautoriteit oordeelde dat de gemeente Veenendaal zich niet hield aan de regels, door niet alle kosten door te berekenen voor parkeergarages en parkeerterreinen. Vanwege de oneerlijke concurrentie vroeg de ACM aan de gemeente om de tarieven aan te passen.

Dat weigerde de laatste echter. De gemeente verdedigde zich door te zeggen dat er sprake was van één dienst: het aanbieden van parkeerplaatsen in de gemeente. Daarom vond Veenendaal dat het de kosten en baten van ‘vergunningparkeren’ en parkeren op straat mee mocht nemen bij de kostendoorberekening in haar parkeertarieven.

De uitspraak van CBb maakt echter definitief duidelijk dat het exploiteren van een parkeergarage een economische activiteit is. Daarom dient de gemeente de kosten en baten voor parkeren op straat buiten beschouwing laten bij het vaststellen van de tarieven. “Anders zou zij haar economische activiteiten financieren met publieke middelen. Dit verstoort het gelijke speelveld met het bedrijfsleven. De Markt & Overheid-regels beogen dat te voorkomen.

Economische activiteit

De zaak kwam vorig jaar al voor de rechter en die oordeelde in het voordeel van ACM. De gemeente ging hiertegen in beroep, maar dus zonder resultaat. Het CBb deelt namelijk het standpunt van de mededingingswaakhond dat slagboomparkeren nu eenmaal een economische activiteit is, omdat parkeerterreinen en -garages ook door bedrijven kunnen worden geëxploiteerd.

De gemeente bracht nog in dat het een parkeerbeleid voert waarin straatparkeren en slagboomparkeren een plaats hebben. Het College merkte echter op dat artikel 225 alleen was gebruikt voor straatparkeren. Dit artikel geeft gemeenten de mogelijkheid om plekken aan te wijzen waar zij parkeerbelasting heft, om op die manier parkeren te reguleren.

Definitief

Met deze uitspraak is een definitief einde gekomen aan de zaak. Bovendien stelt ACM dat nu duidelijk is voor zowel overheden als bedrijven wanneer een activiteit moet worden beschouwd als een economische activiteit. Verder is er duidelijkheid gekomen welke kosten doorberekend moeten worden en welke baten buiten beschouwing gelaten moeten worden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.