Rotterdam deelvervoer

Ruim 4.000 aanmeldingen voor probeeractie e-scooters

Veel inwoners van de regio’s Rotterdam en Den Haag blijken nieuwsgierig te zijn naar het gebruik van elektrische deelscooters. Bijna 4.250 mensen hebben zich aangemeld om kosteloos 45 minuten een elektrische scooter van felyx, Check of GO Sharing te gebruiken. De actie had het doel om mensen laagdrempelig kennis te laten maken met deelvervoer. 

Het initiatief hiervan kwam van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en de Verkeersonderneming, met steun van de gemeenten Den Haag en Rotterdam. Er is ook een enquête uitgevoerd onder 250 deelnemers aan de actie. Zij bleken met name nieuwsgierig te zijn naar het gebruik van de deelscooter. Hoe is het om elektrisch te rijden, voorziet het in mijn behoeften en is dit de nieuwe vorm van reizen?

Voor- en nadelen

Zij gaven verder aan vaak tevreden te zijn over het gebruiksgemak. Meer dan de helft noemt elektrische deelscooters snel, net iets minder dan de helft is tevreden over het gemak hiervan voor het eerste of laatste stukje van de reis en 28 procent zei dat het goedkoper was dan het bezit van een eigen vervoermiddel. Bovendien zijn deelnemers te spreken over het feit dat de scooter vaak sneller was dan aansluitend OV op de treinreis.

Daarentegen geven veel gebruikers aan het lastig te vinden om te bepalen waar ze wel en juist niet mogen parkeren. Dit kan ertoe leiden dat gebruikers soms ineens ver moeten lopen. Andere genoemde nadelen gingen over de onduidelijkheid of de scooters op het fietspad mochten rijden en over de beschadigingen aan scooters.

Alternatief

Van de 250 deelnemers die de enquête hebben ingevuld, zag ongeveer 80 procent dit voertuig als vervanging van een ander vervoersmiddel, waarvan bijna de helft voor het openbaar vervoer. Verder zou 56 procent van de respondenten het deelvervoer missen in de stad als het er niet meer was. Verder viel op dat een aanzienlijk deel naast de deelscooters ook andere deelvervoermiddelen gebruikt, zoals deelfietsen en deelauto’s.

Inwoners uit de regio’s die deelnamen aan de actie, konden elektrische scooters pakken in Den Haag, Rotterdam, Delft, Lansingerland, Schiedam, Vlaardingen, Hoek van Holland, Barendrecht, Albrandswaard en op Voorne-Putten. Uit de enquête bleek dat de voertuigen vooral werden gebruikt om er bewust mee onderweg te gaan naar een bepaalde bestemming: uitje in de stad/winkelen (52%), familiebezoek (32%), het doen van boodschappen (27%), om naar studie of school te gaan (25%) om naar het OV te komen (23%) en om naar het (vrijwilligers) werk te gaan (14%)

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.