FOTO Gemeente Amsterdam

Is de speed pedelec-helm ook veilig voor snorfietsers?

Biedt de speed pedelec-helm voldoende veiligheid en is die geschikt voor gebruikers van snorfietsen met trapondersteuning? Dat waren de vragen die TNO moest beantwoorden in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vanwege de voorgenomen helmplicht voor snorfietsers. Het blijkt dat met de keuze voor een speed pedelec-helm aan snorfietsers qua hoofdbescherming een even zo goed of zelfs een beter veiligheidsperspectief wordt geboden dan aan speed pedelec-rijders.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Is de speed pedelec-helm ook veilig voor snorfietsers?”

Frans van Schoot|07.01.21|16:52

Veiligheid voor “trapondersteunde” snorfietsen, verwarrend of is de voertuig categorisering ondertussen ook gemuteerd.
Trouwens veilig maak je het zelf, een helm op zetten maakt het niet veiliger in het verkeer, maar een helm dragen beschermt wel bij ongelukken.

Reinder Rustema|07.01.21|14:45

Snorfietsen met trapondersteuning bestaan overigens nauwelijks. Het is overduidelijk een poging van de minister om de helmplicht te vertragen. Ze wil het niet, de Tweede Kamer wil het wel (95 van de 150 Kamerleden), dus rest haar alleen nog traineren. Ze heeft haar ambtenaren de opdracht gegeven om het heel zorgvuldig uit te voeren. Haal er zoveel mogelijk bij, ga zoveel mogelijk uitzoeken. Opdat de helmplicht niet aan haar cv blijft kleven. Als minister heeft ze al zo weinig bereikt immers.

Reinder Rustema|07.01.21|14:39

De minister wil nu zelfs TNO laten onderzoeken of de speedpedelec-helm voor alle snorfietsen een geschikte helm is. Door het Duitse keuringsinstituut TÜV gekeurd op een snelheid van 20km/u. De gewone fiets- èn e-bikehelm op 18km/u. Die helm kan niet sterker worden door die ventilatiegaten voor de lichaamswarmte. Het is een compromis tussen veiligheid en er (snel) mee kunnen fietsen. Best is een keiharde schaal uit 1 stuk met eronder een schokabsorberende laag. Gewone motorhelm dus.

Martin de Vries|07.01.21|14:33

Dit lijkt vooral veel desk research door TNO i.p.v. onderzoek met een scherpe blik op de praktijk. Zie volgende uitspraak: “… omdat snorfietsers weliswaar iets harder rijden dan elektrische fietsen, maar de gemiddelde snelheid ligt wel iets lager dan die voor speed pedelecs …”.

De werkelijkheid is dat de speedpedelec rijder noodgedwongen tussen het autoverkeer in moet rijden, waarbij ze amper met 40 km/h kunnen meekomen, en vervolgens door alle snorfietsers ingehaald worden met 50+ km/h”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Is de speed pedelec-helm ook veilig voor snorfietsers? - VerkeersNet
FOTO Gemeente Amsterdam

Is de speed pedelec-helm ook veilig voor snorfietsers?

Biedt de speed pedelec-helm voldoende veiligheid en is die geschikt voor gebruikers van snorfietsen met trapondersteuning? Dat waren de vragen die TNO moest beantwoorden in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vanwege de voorgenomen helmplicht voor snorfietsers. Het blijkt dat met de keuze voor een speed pedelec-helm aan snorfietsers qua hoofdbescherming een even zo goed of zelfs een beter veiligheidsperspectief wordt geboden dan aan speed pedelec-rijders.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Is de speed pedelec-helm ook veilig voor snorfietsers?”

Frans van Schoot|07.01.21|16:52

Veiligheid voor “trapondersteunde” snorfietsen, verwarrend of is de voertuig categorisering ondertussen ook gemuteerd.
Trouwens veilig maak je het zelf, een helm op zetten maakt het niet veiliger in het verkeer, maar een helm dragen beschermt wel bij ongelukken.

Reinder Rustema|07.01.21|14:45

Snorfietsen met trapondersteuning bestaan overigens nauwelijks. Het is overduidelijk een poging van de minister om de helmplicht te vertragen. Ze wil het niet, de Tweede Kamer wil het wel (95 van de 150 Kamerleden), dus rest haar alleen nog traineren. Ze heeft haar ambtenaren de opdracht gegeven om het heel zorgvuldig uit te voeren. Haal er zoveel mogelijk bij, ga zoveel mogelijk uitzoeken. Opdat de helmplicht niet aan haar cv blijft kleven. Als minister heeft ze al zo weinig bereikt immers.

Reinder Rustema|07.01.21|14:39

De minister wil nu zelfs TNO laten onderzoeken of de speedpedelec-helm voor alle snorfietsen een geschikte helm is. Door het Duitse keuringsinstituut TÜV gekeurd op een snelheid van 20km/u. De gewone fiets- èn e-bikehelm op 18km/u. Die helm kan niet sterker worden door die ventilatiegaten voor de lichaamswarmte. Het is een compromis tussen veiligheid en er (snel) mee kunnen fietsen. Best is een keiharde schaal uit 1 stuk met eronder een schokabsorberende laag. Gewone motorhelm dus.

Martin de Vries|07.01.21|14:33

Dit lijkt vooral veel desk research door TNO i.p.v. onderzoek met een scherpe blik op de praktijk. Zie volgende uitspraak: “… omdat snorfietsers weliswaar iets harder rijden dan elektrische fietsen, maar de gemiddelde snelheid ligt wel iets lager dan die voor speed pedelecs …”.

De werkelijkheid is dat de speedpedelec rijder noodgedwongen tussen het autoverkeer in moet rijden, waarbij ze amper met 40 km/h kunnen meekomen, en vervolgens door alle snorfietsers ingehaald worden met 50+ km/h”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.