RET-directeur Maurice Unck (bron: Rick Keus)

‘Investeringen in mobiliteit gaan zichzelf terugverdienen’

Dat het nu veel rustiger is op de weg en in het OV betekent niet dat mobiliteitsknelpunten voorgoed zijn verdwenen. Zodra de pauzeknop weer is losgelaten, keren capaciteitsproblemen onverminderd terug. Investeringen in mobiliteit blijven daarom noodzakelijk, bepleit de Mobiliteitsalliantie, die waarschuwt voor coronabijziendheid.

Het is volgens de alliantie een kwestie van tijd voordat het mobiliteitssysteem weer tegen zijn grenzen oploopt. “Op het moment dat we met elkaar weer meer mogen, gaan we ons weer meer verplaatsen. Dat zagen we afgelopen zomer al”, legde RET-directeur Maurice Unck deze week uit in het VerkeersNet Journaal. “Daarnaast is er nog steeds behoefte aan meer mobiliteit, vooral in de grote steden die blijven groeien.”

Economische groei

Als het aan de Mobiliteitsalliantie ligt, maakt het toekomstige kabinet jaarlijks 3 miljard euro extra vrij voor investeringen in infrastructuur. Dat bedrag is fors, maar komt niet uit de lucht vallen. “We moeten niet vergeten dat die 3 miljard voor de vorige economische recessie beschikbaar was en is wegbezuinigd”, zegt Unck. “We lopen nu gewoon achter met investeringen in infrastructuur. Daar komt bij dat die zich gaan terugverdienen, omdat ze economische groei opleveren.”

De nieuwe coalitie moet er volgens de RET-directeur dan ook voor waken om niet dezelfde fout te maken als is gebeurd tijdens de vorige crisis, namelijk niet investeren. “Doe het nou slim: combineer mobiliteit en wonen en maak daar heel snel een visie op. We gaan op omringende landen achterlopen en dat doet iets met onze economische veerkracht. Dan blijf je vanzelf in de crisis zitten.”

Bekijk hier het volledige interview met Maurice Unck:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “‘Investeringen in mobiliteit gaan zichzelf terugverdienen’”

Wolfgang Spier|04.02.21|12:47

In de 4 grote steden gaan miljarden naar lightrail. De Noord-Zuidlijn is met 319 euro/meter zelfs met voorsprong de duurste metrolijn van Europa. Resultaat van al die ov-miljarden: minder haltes, minder lijnen, meer overstappen, langere ov-reistijden, meer auto’s en meer propanganda. Zelfs de meerderheid van alle Amsterdammers is nu langer onderweg naar Centraal en centrum, zoals de NRC berekende. Daarom blijft onze minister miljarden uitgeven aan snelwegverbredingen. Ga dus vooral door zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.