Parkeren in woonwijk Arnhem1

‘Ook in coronatijden is verkeersonderzoek noodzakelijk’

Door de coronacrisis kiezen veel gemeenten ervoor om geen verkeersonderzoeken meer uit te voeren. Het dagelijkse verkeersbeeld lijkt namelijk weinig meer op de ‘normale’ situatie. Woon-werkverkeer is fors teruggelopen en door de sluiting van winkels blijven parkeergarages leeg. Maar met de juiste duiding is wel degelijk goed onderzoek uit te voeren, pleit Edgar van Heerde van BonoTraffics.

En het is volgens hem zelfs noodzakelijk. Alle metingen tijdelijk opschorten, kan mogelijk negatieve gevolgen hebben voor de plannen in een stad. Verkeersonderzoeken dragen namelijk bij aan het maken van beleid voor bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Verder worden dergelijke onderzoeken gebruikt voor de plannen om wegen te herinrichten en kunnen zo parkeernormen bij nieuwe ontwikkelingsplannen worden getoetst.

Als geen onderzoek wordt verricht, lopen deze plannen vertraging op of komen zelfs tot stilstand. Dat heeft soms veel impact. Het zou hierdoor kunnen gebeuren dat verkeersonveilige wegen niet worden aangepakt of dat ontwikkelplannen van kleine ondernemers geen doorgang kunnen vinden.

Mobiliteit verandert altijd

Van Heerde begrijpt overigens de beslissing van verschillende overheden om tijdelijk de pauzeknop in te drukken voor dergelijke onderzoeken. Sterker nog, in de eerste maanden van de crisis gaf hij een vergelijkbaar advies aan lokale overheden. Maar omdat mobiliteit altijd verandert, kunnen nieuwe metingen niet langer uitgesteld worden.

Weliswaar moeten alle resultaten in de juiste context worden geplaatst, maar dat was volgens Van Heerde altijd al van belang. Ook voor corona dus. “Verkeersonderzoek is in veel gevallen een momentopname.” Waar onderzoekers eerder rekening moesten houden met bijvoorbeeld het jaargetijde, het moment in de week of het weer, zullen ze nu rekening moeten houden met corona.

Duiding noodzakelijk

Daarbij valt niet te ontkennen dat de effecten van corona op het dagelijkse verkeer fors zijn, maar dit maakt duiding van alle verzamelde informatie simpelweg nog belangrijker. “Bij elk verkeersonderzoek dat we in coronatijd uitvoeren, moeten we ons bewust zijn van het corona-verkeerseffect”, licht Van Heerde toe. Dit kunnen gemeenten en onderzoekers onder andere doen door alle ontwikkelingen in het verkeer in Nederland in de regio op de voet te volgen.

Daarnaast kan een beroep worden gedaan op alle data die dagelijks verzameld wordt, bijvoorbeeld via mobiele telefoons. Van Heerde: “Omdat we een vergelijking kunnen maken met data van voorgaande jaren, weten we goed de verschillen tussen met en zonder coronamaatregelen. Meten is weten.”

Parkeerdrukmeting

De coronamaatregelen hebben ook voordelen voor onderzoeken. Metingen die nu worden uitgevoerd, kunnen informatie verstrekken aan gemeenten die ze eerder nooit zouden krijgen. Als voorbeeld verwijst Van Heerde naar het effect van corona op het aantal geparkeerde auto’s. “In woongebieden kan een parkeerdrukmeting s’ nachts nu een heel nauwkeurig beeld opleveren van de maximale parkeerdruk. Zouden we hetzelfde onderzoek zonder coronamaatregelen uitvoeren, dan zouden er altijd wel mensen op vakantie zijn.”

Hetzelfde geldt voor onderzoek naar de parkeerdruk in een winkelcentrumgebied. Doordat winkels dicht zijn en veel mensen thuiswerken, krijgen gemeenten bij een onderzoek naar de parkeerbezetting een zeer accuraat beeld over de mensen die deze parkeerplaatsen gebruiken. “Dus de informatie die onderzoek nu oplevert, kun je wellicht ook op lange termijn blijven gebruiken.”

Verantwoording keuzes

Van Heerde pleit eveneens om weer verkeersmetingen uit te voeren, omdat lang niet alle beleidszaken in Nederlandse gemeenten getroffen worden door corona. Dan valt bijvoorbeeld te denken aan plannen voor woningbouw. In veel steden is er noodzaak om extra huizen te bouwen en daarbij is het cruciaal om te weten welke effect dit heeft op het verkeer in een wijk en de parkeerdruk. “Een gemeente moet weten hoe het verkeer eruit komt te zien bij bepaalde beslissingen. Als je niet meet, kun je niet verantwoorden waarom je bepaalde keuzes maakt.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.