Bus Transdev bij fietsenstalling (foto Connexxion)

‘MaaS-app is de popcorn van mobiliteit’

Mobility as a Service gaat met name over gedragsverandering. Het valt dan ook te betwijfelen of mensen worden overgehaald de eigen auto te laten staan door een app waarin alleen verschillende vervoer wordt aangeboden, meent Giancarlo Scaramelli van Transdev. “Je moet in een MaaS-app aanvullende diensten aanbieden, zodat die aantrekkelijker wordt dan de eigen auto.”

Dit onderwerp licht Scaramelli verder toe op 17 maart tijdens het online MaaS Congres. Hij meent dat de discussie over MaaS nu vaak over technische oplossingen gaat, terwijl het eigenlijk draait om een afstandsbediening waarbij reizigers de keuze kunnen maken. Helaas blijven die keuzes beperkt tot mobiliteit. En volgens Scaramelli is dat niet voldoende om mensen over te halen vervoer te delen. “Ik wil dus kijken wat er mogelijk is, zodat MaaS kan concurreren met de privéauto.”

MaaS als popcorn

Scaramelli maakt de vergelijking met een bioscoopbezoekje. “Ik zie een MaaS-app als de popcorn van mobiliteit. Ik ga graag naar de film en bezoek verschillende bioscopen. Bij elke bioscoop heb ik de garantie dat ik de film kan zien, daar ga ik van uit. De toegevoegde waarde en de keuze om juist voor die ene bioscoop te kiezen, is de popcorn. En als de popcorn niet lekker is, ga ik niet terug.”

Zo is het ook voor MaaS. De reis zelf is geen onderscheidende factor, want de reiziger verwacht nu eenmaal dat hij van A naar B wordt gebracht. En hoe goed de app op technisch gebied ook is; het is lastig om te concurreren met de eigen auto. Die staat voor de deur, is altijd beschikbaar en reizigers kunnen zelf hun muziek kiezen. Tijd dus voor een zoektocht naar die ‘popcorn’ of de toegevoegde waarde. Dat extraatje is waarschijnlijk te vinden buiten mobiliteit.

Aantrekkelijker dan de auto

Er zijn volgens Scaramelli verschillende voorbeelden te bedenken van aanvullende diensten die een MaaS-app wel net dat beetje extra geven boven een eigen auto. Personalisatie is cruciaal. Partijen die bezig zijn met MaaS en OV-bedrijven moeten moeite doen om reizigers te leren kennen. “We moeten ontdekken welke toegevoegde diensten belangrijk zijn voor de reiziger, zodat we die via een MaaS-app persoonlijk kunnen aanbieden. Dit zijn waarden die een auto niet heeft.”

Momenteel doen weinig partijen de moeite hun klanten zo goed te leren kennen. De focus ligt nog te vaak op andere zaken. In de OV-sector wordt nog steeds volop ingezet op het verkorten van reistijden en ervoor zorgen dat de bus precies op het beloofde tijdstip op de halte staat. Dit is volgens Scaramelli een verouderde manier van kijken.

“Reizigers hebben de laatste jaren veel meer behoefte gekregen aan individuele oplossingen. Ze willen misschien best iets langer in de bus zitten als ze tegelijkertijd een pakketje kunnen ophalen dat ze tijdens hun reis hebben besteld. En waarom maken we geen flexibele afspraak over de aankomsttijd van de bus? De reiziger weet dat die tussen 8.50 en 09.10 uur aankomt en kan realtime zien waar die is, zodat hij op tijd vertrekt. Uber bewijst dat dat werkt.”

Reizigers terugwinnen

De coronacrisis is ook een uitdaging, vanwege de impact op het gebruik van deelvervoer. Het aantal OV-reizigers is flink teruggelopen en een deel daarvan is overgestapt op de privéwagen. Om deze mensen straks terug te winnen, is het nog belangrijker dat het OV en andere gedeelde vormen van mobiliteit aantrekkelijker zijn dan de eigen auto.

Op de vraag waar een reiziger precies behoefte aan heeft, is geen gemakkelijk, universeel antwoord te geven. De coronacrisis heeft vervoerders daar wel op gewezen. Ze hadden vooraf bijvoorbeeld nooit kunnen voorspellen dat hygiene zo cruciaal zou worden. Scaramelli: “We moeten investeren om de reiziger te leren kennen, zodat we klaar zijn voor de volgende uitdaging.”

Denkt u dat u de diensten kunt leveren die nodig zijn om een MaaS-app net dat beetje extra te geven? Of wilt u in gesprek met mensen die ook bezig zijn met MaaS om die toegevoegde waarde te vinden? De sprekers op het MaaS Congres gaan graag met u het gesprek aan om hierover verder te brainstormen. 

Banner MaaS Congres 2021 mail

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.