VerkeersNet Journaal: de impact van een lagere snelheid voor de bus en het publieke MaaS platform

Vanuit leefbaarheid en verkeersveiligheid is er veel te zeggen voor de snelheidsverlaging van 50 naar 30 kilometer per uur. Aan de andere kant kan een bus minder hard rijden op bepaalde wegen. Hoe kunnen gemeenten een balans vinden tussen de negatieve gevolgen voor het OV enerzijds en de positieve, maatschappelijke gevolgen anderzijds? En hoe staat het met het publieke MaaS-platform dat werd aangekondigd door NS, RET en HTM in 2019? 

Die twee onderwerpen staan vanmiddag centraal tijdens het VerkeersNet Journaal om 14 uur. Bekijk het journaal live via deze link.

Sprekers

Onlangs werd een motie aangenomen in de Tweede Kamer om de standaardmaximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Een besluit dat goed te verantwoorden is, maar natuurlijk niet alleen effecten heeft voor auto’s. De bus mag niet vergeten worden, is het pleidooi van de Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur. We praten over de risico, de oplossingen én de kansen met Arthur ter Weeme, directeur van het GNMI.

Daarnaast praten we RET-directeur Maurice Unck. Anderhalf jaar geleden maakten de publieke OV-vervoerders bekend te werken aan een publiek MaaS-platform, zodat het gemakkelijker wordt om gebruik te maken van alle beschikbare vervoermiddelen. De volgende stap wordt maandagmiddag gezet en Maurice Unck licht dit verder toe.

Mailheader MaaS Congres 2021

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.