Go deelscooter + tram

NS, RET en HTM gunnen bouw landelijk MaaS-platform aan Siemens Mobility

Een platform waarop je een reis met verschillende vervoermiddelen in één keer online kunt plannen, boeken en betalen. Zo’n landelijk MaaS-platform gaat Siemens Mobility bouwen in opdracht van NS, RET en HTM. De drie OV-bedrijven willen daarmee de drempel verlagen om met meerdere vervoermiddelen te reizen. Want hoewel dat nu al mogelijk is, is het samenstellen van zo’n multimodale reis best een ingewikkelde puzzel. 

“Na de pandemie verandert ons reisgedrag”, vertelt Maurice Unck, directeur van RET, namens de drie partijen die verenigd zijn in RiVier. “We reizen, werken en leren flexibeler: in tijd, plaats en keuze van het vervoermiddel. Daarom investeren we juist nu in de beste reismogelijkheden voor de consument. We willen de drempel verlagen om een reis met meerdere vervoermiddelen eenvoudig digitaal te plannen, boeken en betalen. Daarom roepen we alle Nederlandse mobiliteitsaanbieders op om zich aan te sluiten.” Mobility as a Service staat centraal op het MaaS Congres op 16 en 17 maart.

Geen verschillende vervoersbewijzen en betalingen

De winst van dit platform is dat alle afzonderlijke vervoersmogelijkheden voor een route in een oogopslag inzichtelijk worden. Bovendien voorkomt dit platform gedoe voor reizigers, omdat ze voor een multimodale reis niet langer met verschillende vervoersbewijzen en verschillende betalingen te maken hebben. Zowel het openbaar vervoer als aanverwante mobiliteitsdiensten worden samen aantrekkelijker. Volgens de drie OV-bedrijven is een aanvullend voordeel dat de infrastructuur zo beter wordt benut.

Rivier is een open en onafhankelijk platform, waarvan alle mobiliteitsaanbieders in Nederland gebruik kunnen maken. HMT, NS en RET willen de beste reis voor de consument faciliteren. Daarom vragen zij alle deelmobiliteitsaanbieders aan te sluiten. “Hoe meer partijen hun diensten aanbieden, hoe beter het écht mogelijk wordt om heel Nederland digitaal te ontsluiten. Aanbieders profiteren van het gemak van eenmalig laagdrempelig aansluiten en hebben direct een landelijk bereik te met een platform dat doorontwikkeld is om de klantbeleving te optimaliseren.”

Technisch platform

Wat Siemens Mobility gaat bouwen is een technische tussenlaag tussen de data van mobiliteitsaanbieders enerzijds en MaaS-dienstverleners anderzijds. Het platform wordt open ingericht met neutrale algoritmes, die primair de consumenten dienen. De centrale filosofie is dat het platform openstaat voor zo veel mogelijk partijen die zo laagdrempelig mogelijk bij het platform kunnen aansluiten.

Daarbij heeft het platform geen winstoogmerk, al moet het wel kostendekkend zijn. De kosten worden zo veel mogelijk naar gebruik verdeeld tussen de aangesloten partijen. Deelnemende mobiliteitsaanbieders betalen voor de ontsluiting van hun diensten een bijdrage aan het platform; de MaaS-dienstverleners betalen voor het platform op basis van gebruik.

De joint venture Rivier is verantwoordelijk voor de exploitatie van het MaaS-platform. NS, RET en HTM zijn als aandeelhouders eigenaar van de nieuwe joint venture. Op deze manier staan de drie OV-bedrijven bewust op afstand van de dagelijkse exploitatie, om de neutraliteit te waarborgen. Dit garandeert ook een correcte omgang met de informatie en de privacy van betrokkenen.

Bekijk hier het interview met Maurice Unck over het nieuwe MaaS-platform:

Banner MaaS Congres 2021 mail

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.