Polderweg

Starterspakket voor deelmobiliteit in landelijk gebied

Deelmobiliteit in dunbevolkte gebieden realiseren vraagt om een heel andere aanpak dan in steden. Mobiteam speelt daarop in met een starterspakket voor deelmobiliteit, waarbij een deelauto telkens kort op een locatie staat. Zo maken er in korte tijd veel mensen kennis mee en wordt duidelijk op welke locaties de meeste potentie bieden.

De missie van Mobiteam is om deelmobiliteit ook in landelijke gebieden tot volle wasdom te laten komen. Dat is bij Han-Paul van Westing ontstaan vanuit zijn vakgebieden projectmanagement en gedragsverandering, in combinatie met zijn passie voor elektrisch rijden. Maar dat vraagt wel om een andere aanpak dan in steden, waar veel andere initiatieven voor Mobility as a Service hun vuurdoop beleven.

“In de landelijke regio’s wonen in meer ouderen en dat vraagt om een andere benadering, ook in praktisch opzicht. Verder zien we in die gebieden veel gezinnen die af en toe een tweede auto nodig hebben, dus dat is een interessante doelgroep. En een mobiliteitshub in de stad is iets anders dan in een dorp. Daar kan het ook een buurthuis, bibliotheek, garage of iets anders zijn.”

Bewoners, bezoekers en bedrijven

Een ander groot verschil ziet Van Westing in het over de streep trekken van potentiële gebruikers. Dat kost in de gebieden waar Mobiteam zich op richt meer moeite dan in steden. Maar met zo’n tien projecten op ongeveer twintig locaties is er intussen de nodige ervaring opgedaan. “We kijken dan naar de potentie voor bewoners, bezoekers en bedrijven. Door er een locatiescan op los te laten, kun je vooraf redelijk inschatten hoe succesvol een project zal zijn.”

Naast diverse andere aspecten is volgens Van Westing één ding belangrijk: dat er een partij is die een project aanjaagt en voor draagvlak zorgt. “Wij werken bijvoorbeeld veel samen met energie coöperaties. Die hebben een eigen achterban en weten die ook te bereiken en ze zijn duurzaam gemotiveerd. En draait het ook om: wij zoeken niet zozeer zelf klanten, maar helpen zo’n organisatie om hun klanten te ondersteunen op het vlak van deelmobiliteit.”

Bruikbare data

De potentie is er dus wel degelijk, maar de bron aanboren vergt wat extra’s. Daarom is Mobiteam nu bezig om een soort starterspakket te ontwikkelen. “Het idee is om in een regio eerst de mogelijke toplocaties in kaart te brengen en dan te onderzoeken wie de potentiële eerste gebruikers zijn. Op zo’n locatie zetten we dan een korte periode een deelauto neer en daarna gaat hij naar de volgende locatie. Zo maken heel veel mensen snel kennis met het fenomeen en verzamelen wij bruikbare data over waar we het beste aan de slag kunnen gaan. En aanbieders hoeven dan ook niet meteen twintig deelauto’s in een dorp te zetten.”

Heel veel kennis delen

Van Westing zal hierover, en over de werkwijze van Mobiteam in het algemeen, meer vertellen tijdens het online MaaS Congres op 16 en 17 maart. Volgens hem valt er nog heel veel kennis te delen en zit daarin de toegevoegde waarde van het MaaS Congres. “Ik hoop dan ook dat er bijvoorbeeld partijen deelnemen die nog in de beginfase van een initiatief zitten. Juist voor dat soort eindgebruikers is zo’n congres nuttig om bruikbare handvatten aangereikt te krijgen. In mijn presentatie zal ik de deelnemers dan praktische tips meegeven en vertellen hoe wij te werk gaan.”

Zoek je de handvatten om MaaS van de grond te krijgen in landelijk gebied? Registreer je dan snel voor het MaaS Congres op 16 en 17 maart.

Banner MaaS Congres 2021 mail

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.