Wat betekent een 10-minutenstad voor de mobiliteit in een stad?

Utrecht heeft de keuze gemaakt om een 10-minutenstad te worden. Op die manier wil de gemeente de stad bereikbaar en aantrekkelijk houden voor de 100.000 extra inwoners die worden verwacht. Wat betekent dit voor het ontwerp van een stad en de mobiliteit? Strategisch adviseurs Leon de Graaf en Joric van der Kolk van de gemeente Utrecht lichten de ambitie toe.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Wat betekent een 10-minutenstad voor de mobiliteit in een stad?”

Pat Rick|12.03.21|16:23

Kijk naar hoe Le Corbusier in de jaren 30 van de vorige eeuw hoogbouw ontwierp om mensen samen te laten leven. Kijk naar Singapore, Hong Kong, New York. Vraag gerenomeerde architecten om iets moois te bedenken voor een compacte stad, ipv hitte-eilanden te bouwen tot aan Woerden. Bouwen boven het tramspoor is wel realistisch. En verbindt de hoogbouw met een soort extended Hoog Catharijne rond dat spoor, waarna ze met de lift kunnen afdalen naar de tram.

Pat Rick|12.03.21|16:22

Men moet gaan naar een compacte stad en hoger bouwen tussen CS en de A2. Bij de Veilinghaven had men niet naar 2-3 lagen, maar naar 20-30 lagen moeten gaan. Zet er moderne condo’s neer. Expats zonder kinderen (zelfs met kids) wonen graag in condo’s. (Dan komt er ruimte vrij in de buitenwijken). De Nieuwe Defensie heeft nu ook maar laagbouw (3-4 lagen), terwijl de grond daar onbetaalbaar is en hoogbouw rechtvaardigd.

Pat Rick|12.03.21|16:21

De debacles met de Uithoflijn en de SUNIJ-lijn hebben aangetoond dat Utrecht niks meer moet doen met grote OV-projecten: kapitaalvernietiging dat beter in andere steden gestoken kan worden die beter met het geld om kan gaan.

Het is echt niet realistisch om 100.000 inwoners extra te huisvesten, en dit te gebruiken om meer geld te vragen. Onlangs heeft de gemeente zich gerealiseerd dat bouwen boven het spoor te moeilijk is en niet realistisch (2 jaar eerder trok iemand dezelfde conclusie).

Evert Bouws|11.03.21|22:36

Sommige OV-verbindingen komen er bekaaid vanaf in deze visie. Met name de verbinding met de gemeenten ten oosten van Utrecht verliezen hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad. Lang niet iedereen uit De Bilt en Zeist neemt de bus om vervolgens over te stappen op de trein. Er zal meer moeten worden overgestapt en omgereden (via dat wiel met spaken). Hier wreekt zich de bestuurlijke versnippering van de stadsregio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wat betekent een 10-minutenstad voor de mobiliteit in een stad? - VerkeersNet

Wat betekent een 10-minutenstad voor de mobiliteit in een stad?

Utrecht heeft de keuze gemaakt om een 10-minutenstad te worden. Op die manier wil de gemeente de stad bereikbaar en aantrekkelijk houden voor de 100.000 extra inwoners die worden verwacht. Wat betekent dit voor het ontwerp van een stad en de mobiliteit? Strategisch adviseurs Leon de Graaf en Joric van der Kolk van de gemeente Utrecht lichten de ambitie toe.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Wat betekent een 10-minutenstad voor de mobiliteit in een stad?”

Pat Rick|12.03.21|16:23

Kijk naar hoe Le Corbusier in de jaren 30 van de vorige eeuw hoogbouw ontwierp om mensen samen te laten leven. Kijk naar Singapore, Hong Kong, New York. Vraag gerenomeerde architecten om iets moois te bedenken voor een compacte stad, ipv hitte-eilanden te bouwen tot aan Woerden. Bouwen boven het tramspoor is wel realistisch. En verbindt de hoogbouw met een soort extended Hoog Catharijne rond dat spoor, waarna ze met de lift kunnen afdalen naar de tram.

Pat Rick|12.03.21|16:22

Men moet gaan naar een compacte stad en hoger bouwen tussen CS en de A2. Bij de Veilinghaven had men niet naar 2-3 lagen, maar naar 20-30 lagen moeten gaan. Zet er moderne condo’s neer. Expats zonder kinderen (zelfs met kids) wonen graag in condo’s. (Dan komt er ruimte vrij in de buitenwijken). De Nieuwe Defensie heeft nu ook maar laagbouw (3-4 lagen), terwijl de grond daar onbetaalbaar is en hoogbouw rechtvaardigd.

Pat Rick|12.03.21|16:21

De debacles met de Uithoflijn en de SUNIJ-lijn hebben aangetoond dat Utrecht niks meer moet doen met grote OV-projecten: kapitaalvernietiging dat beter in andere steden gestoken kan worden die beter met het geld om kan gaan.

Het is echt niet realistisch om 100.000 inwoners extra te huisvesten, en dit te gebruiken om meer geld te vragen. Onlangs heeft de gemeente zich gerealiseerd dat bouwen boven het spoor te moeilijk is en niet realistisch (2 jaar eerder trok iemand dezelfde conclusie).

Evert Bouws|11.03.21|22:36

Sommige OV-verbindingen komen er bekaaid vanaf in deze visie. Met name de verbinding met de gemeenten ten oosten van Utrecht verliezen hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad. Lang niet iedereen uit De Bilt en Zeist neemt de bus om vervolgens over te stappen op de trein. Er zal meer moeten worden overgestapt en omgereden (via dat wiel met spaken). Hier wreekt zich de bestuurlijke versnippering van de stadsregio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.