deelauto van SIXT Share Hofvijver Den Haag (low res)

‘Mobiliteit houdt niet op bij de stadsgrenzen’

Mobiliteit gaat over de grenzen van een stad heen. Om dit interstedelijk vervoer te bevorderen, biedt SIXT share deelauto’s aan waarmee een automobilist in de ene stad een wagen kan pakken en in de andere kan achterlaten. De aanbieder loopt echter in elke stad tegen nieuwe regels en processen aan. Karen van den Boom, directeur Benelux bij SIXT share doet een oproep aan het ministerie om met landelijke afspraken te komen voor parkeervergunningen voor deelauto’s. “Als we als land iets willen veranderen, zullen we moeten opschalen en dan moet het ministerie instappen.”

In juni lanceerde de deelautoaanbieder het concept in de drie grote steden, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.  Begin dit jaar verdwenen de auto’s weer uit Rotterdam, omdat het te lang duurde totdat de gemeente de aangekondigde parkeervergunningen voor deelauto’s vrijgaf. Daardoor was het voor de aanbieder erg kostbaar om de auto’s in de havenstad te laten. Sinds een week zijn de wagens echter weer te vinden in de havenstad.

Daarmee is nu de afspraak in Rotterdam gemaakt, maar directeur Van den Boom legt tijdens het VerkeersNet Journaal uit dat ze op dagelijkse basis overleg heeft met steden en gemeenten over de parkeervergunningen. “De stadsmuren zijn verdwenen, maar voor ons zijn ze er nog.” Ze benadrukt dan ook hoe belangrijk de rol van de landelijke ministerie is om de uitrol van dergelijke concepten snel verder te brengen. Hoewel er goede dingen gebeuren in de steden om deelconcepten van de grond te krijgen, is het volgens haar noodzakelijk om breder te kijken dan stads- of regioniveau.

Free floating

Veel steden willen ruimte bieden aan deelmobiliteit, al is de vrees bij free floating-voertuigen dat dergelijke voertuigen juist zorgen voor meer parkeeroverlast of dat alle voertuigen terechtkomen op plekken die toch al heel druk zijn. Van den Boom benadrukt dat ze niet gelooft in het sec toevoegen van auto’s.

Het gaat erom dat deelauto’s een probleem kunnen oplossen: namelijk minder voertuigen in een stad. Dit is een wens van veel gemeenten, vanwege de verstedelijking. Door minder parkeerplaatsen aan te bieden wordt het bezit van een eigen auto minder aantrekkelijk, maar het is dan wel belangrijk om een goed alternatief aan te bieden. “Dat zit hem in deelconcepten en alle flexibele vormen van mobiliteit. Als je dat goed inregelt, hoeft het geen probleem te zijn.”

Ze vult aan dat de deelauto’s van SIXT niet op de gracht in Amsterdam hoeven te staan, aangezien daar prima alternatieven zijn. Bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Deze wagens zijn er voor de middellange reizen van stad tot stad of tussen regio’s. “Dertig tot veertig kilometer fietsen is voorlopig nog niet aan de orde en dan zul je tussenoplossingen moeten aanbieden. Eén daarvan is een deelauto.”

Toekomst

Ze roept steden op om nu al na te denken over hoe nieuwe mobiliteit een bijdrage kan leveren aan het bereikbaar houden van de stad. Ook partijen die deelmobiliteit aanbieden behoren tijdens dit gesprek aan tafel te zitten. “Ik ben anders een beetje bang dat een stad 50.000 woningen wil bouwen de komende tien jaar en pas over tien jaar partijen aanschrijft over hoe ze mobiliteit gaan invullen. Dan ben je echt te laat.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.