Velo in Antwerpen BEELD VerkeersNet

Antwerpen creëert ‘dropzones’ voor deelvoertuigen zonder vaste stalplaats

Het is een punt van zorg voor veel gemeenten die te maken krijgen met free floating deelvoertuigen: hoe voorkom je wildgroei in de openbare ruimte? De stad Antwerpen is daarvoor deze week met een oplossing aan de slag gegaan. In het centrum en in de buurt van stations Antwerpen Centraal en Antwerpen-Berchem is de stad gestart met het markeren van dropzones voor deelvoertuigen zonder vaste stalplaats.

Op deze manier hoopt Antwerpen te voorkomen dat deelfietsen, deelscooters en deelstepjes overlast veroorzaken. Gebruikers worden zo veel mogelijk aangemoedigd om het deelvoertuig in een van deze zones te plaatsen. De stad is maandag begonnen met het markeren en het zal afhankelijk van de weersomstandigheden ongeveer twee maanden duren voor de werkzaamheden afgerond zijn.

Verschillende types

De deelvoertuigen mogen niet zomaar in elke dropzone worden geplaatst – daarvoor zet de stad pictogrammen in.  De dropzones voor een specifiek voertuigtype hebben verticale vakken om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven. De stad heeft de locaties voor deze stallingsplaatsen onder meer bepaald op basis van de nabijheid van een multimodaal knooppunt of een belangrijke toeristische trekpleister.

Aan de hand van data van aanbieders van de voertuigen, zal Antwerpen in de gaten houden of er meer dropzones gewenst zijn. Het is de planning om op andere plekken van dergelijke stallingzones te realiseren. De huidige werken zijn onderdeel van de aanpassing van het reglement voor de exploitatie van free-floating deelsystemen uit 2018. Hierin is verder bepaald dat de stad juist bepaalde gebieden kan definiëren als een ‘no go zone’ of een ‘no park zone’.

Mobiliteitsdata

Het is de ambitie van Antwerpen om meer doen met data. Alle aanbieders moeten voortaan geografische data, realtime beschikbaarheden van de voertuigen en geanonimiseerde verplaatsingsgegevens doorgeven aan de stad. Hiermee kan de Belgische stad het gebruik monitoren en mobiliteitsanalyses uitvoeren, maar bijvoorbeeld ook de naleving van de exploitatievoorwaarden te controleren. Wanneer aanbieders zich niet aan de regels houden, kan dat leiden tot sancties: gedeeltelijke schorsing, schorsing of de intrekking van een vergunning.

Bovendien biedt het nieuwe reglement een duidelijk kader voor nieuwe potentiële voertuigtypes zoals (elektrische) rolstoel(fietsen) en speed pedelecs. Deelmobiliteitsaanbieders zelf krijgen hierdoor meer ruimte om het product aan te passen. Ze hoeven niet onmiddellijk 100 procent van de vergunde voertuigen uit te bieden, zodat die flexibeler kan inspelen op de vraag.

Lees ook:

‘Mobiliteit houdt niet op bij de stadsgrenzen’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.