Tweede Kamer wil niet terug naar overdag 130 km/u op snelweg

Een motie van FVD’er Freek Jansen om tussen 06.00 en 19.00 uur weer 130 kilometer per uur te mogen rijden, is door de meerderheid van de Tweede Kamer weggestemd. Slechts 30 stemmen waren voor de motie, tegenover 119 tegen. Er stemden ook niet voldoende Tweede Kamerleden voor zijn voorstel om te onderzoeken op welke trajecten en tijdstippen de maximumsnelheid nog verder omhoog zou kunnen.

In maart 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen overdag omlaag van 130 naar 100 kilometer per uur. Deze maatregel is ingevoerd om de stikstofuitstoot in te perken. Het was vooraf geen populaire maatregel, al lieten cijfers vorig jaar zien dat een toename van het aantal snelheidsovertredingen was uitgebleven. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wees erop dat het pas echt mogelijk is om definitieve uitspraken te doen na de coronacrisis.

Minimaal 130 kilometer per uur

Volgens het Forum van Democratie wil een groot deel van de samenleving dat automobilisten op snelwegen harder mogen rijden dan nu is toegestaan. Dit zou ook mogelijk zijn, omdat de Nederlandse snelwegen tot de beste en breedste ter wereld behoren. Op trajecten waar automobilisten tot ruim een jaar geleden al 130 kilometer per uur mochten rijden, komt hierdoor de verkeersveiligheid niet in gevaar, meent het Tweede Kamerlid. Hij vindt zelfs dat de regering onderzoek moet doen naar trajecten waar de snelheid nog verder omhoog kan.

In het verkiezingsprogramma van het Forum voor Democratie liet de partij weten de snelheidsverlaging terug te willen draaien. De partij pleit op bepaalde trajecten voor een ‘Duits model’. Daarmee wordt bedoeld dat er stukken zijn waar helemaal geen maximumsnelheid meer zou gelden. De motie van Jansen kon alleen op steun rekenen van de PVV, Denk, 50PLUS en de BBB. De motie Alleen PVV en Denk stemden voor de motie voor onderzoek naar een hogere maximumsnelheid dan 130 kilometer per uur.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.