Velo in Antwerpen BEELD VerkeersNet

Antwerpse mobiliteit in 10 jaar flink veranderd

Het aantal Antwerpenaren dat de auto pakt voor het woon-werkverkeer is in de afgelopen tien jaar met 15,6 procent gedaald naar 35,4 procent. Het aantal fietsers voor datzelfde soort verplaatsingen is juist gestegen met 8,8 procent. De aanpak om mobiliteit in de Belgische stad te transformeren lijkt zijn vruchten af te werpen.

Dat blijkt uit mobiliteitsdata van de afgelopen tien jaar. Door deze data te monitoren en te evalueren kon de stad sturen en bijsturen waar dat nodig was. Ook voor de toekomst wil de stad blijven inzetten op een datagestuurde mobiliteitsaanpak. Het geeft bovendien handvatten voor de komende jaren. “De evolutie van de mobiliteit in de stad tijdens de afgelopen tien jaar kan de stad leren hoe ze zich moet klaar maken voor de toekomst.”

Meer duurzame mobiliteit

De afgelopen tien jaar zijn reizigers in Antwerpen zich meer gaan verplaatsen met de fiets, de trein en met deelmobiliteit. Tussen 2020 en 2015 telde de stad 27 procent meer fietsers. Nieuwe OV-oplossingen, zoals een waterbus en fietsbus, waren direct succesvol. Vormen van deelmobiliteit zijn omarmd en zorgden in 2020 voor meer dan 5 miljoen ritten.

De stad werkt sinds 2016 hard aan de bereikbaarheid en heeft de ambitie ‘modal split 50/50’ geformuleerd. Het is de wens dat nog maar 50 procent van alle ritten met de auto wordt afgelegd en de resterende 50 procent met slimmere vervoersmogelijkheden. Dit vereist een actieve aanpak van het stadsbestuur.

“Om plaats te bieden aan het stijgende aantal voetgangers en fietsers investeren we flink in nieuwe en verbeterde infrastructuur”, aldus schepen Koen Kennis. “We hebben een ambitieus woonervenplan voor de binnenstad, we werkten de afgelopen jaren meer dan 140 missing links op fietspaden weg, legden verschillende fietstunnels en -bruggen aan en we rollen versneld 19,2 kilometer fietsstraten uit om het fietsverkeer te faciliteren.”

Woon-werkverkeer en recreatieve reizen

De auto blijft in de Vlaamse stad het meest populaire vervoermiddel richting de werkplaats, maar de tweewieler is aan een forse inhaalslag bezig. Terwijl 35,4 procent van de Antwerpse bewoners vorig jaar dagelijks in de wagen stapte, gebruikte in 2020 29,9 procent voor deze rit de fiets. Die cijfers komen overeen met de trend die de ANPR-camera’s al enige jaren laten zien, namelijk dat er op de grote Antwerpse invalswegen richting de stad minder auto’s de stad binnenrijden.

Door corona nam het aantal inwoners dat niet meer regelmatig naar werk reisde ook flink toe, maar de groei van het aantal fietsers en juist de daling van het aantal auto’s was al voor 2020 zichtbaar. In 2019 reisde 41,7 procent van de Antwerpse inwoners hoofdzakelijk met de auto naar het werk tegenover 33 procent met de fiets. Vooral vanaf 2016 lijkt er een duidelijke omslag plaats te vinden, waarbij de fiets aan populariteit wint ten koste van de auto.

Tekst loopt door onder afbeelding

Vervoermiddel voor reis Antwerpen 2010-2020

Afstand van 7,5 kilometer

De cijfers wijzen uit dat de auto veel gekozen wordt op de middellange afstand door werknemers die in Antwerpen werkzaam zijn, maar er niet wonen. 45 procent van deze doelgroep koos in 2020 de auto voor een woon-werkrit van minder dan 7,5 kilometer. Onder Antwerpse bewoners is dat slechts 38 procent. Tegelijkertijd kozen meer werknemers de fiets – ook voor trajecten langer dan 5 kilometer.

De tweewieler is in Antwerpen het populairste vervoermiddel voor vrijetijdsreizen. Die omslag vond plaats in de loop van 2017 en de trend is ook in de daaropvolgende jaren blijven doorzetten. Die stijging is in coronajaar 2020 zelfs iets versneld, waardoor vorig jaar bijna 41 procent van de recreatieve reizen fietsend werd afgelegd.

30 kilometer per uur

Onderdeel van de mobiliteitsaanpak in Antwerpen is het uitbreiden van het aantal zones waar auto’s niet harder mogen dan 30 kilometer per uur. Daar zijn al flinke stappen gezet: het aantal zones 30 is uitgebreid naar bijna alle woonwijken en de totale oppervlakte waar deze maximumsnelheid geldt, is toegenomen van 15,7 naar 42,9 procent.

Volgens de stad kan de evolutie van de mobiliteit tijdens de afgelopen tien jaar de overheid veel leren over hoe Antwerpen zich moet klaar maken voor de toekomst. Zo lijkt deelmobiliteit een belangrijke plek te hebben verworven. Het commercieel autodelen startte hier in 2005 en vooral sinds 2017 neemt dit een vlucht, met een piek in 2019. “Een hoger aanbod aan deelauto’s werd steevast gevolgd door een hoger aantal gebruikers”, aldus Antwerpen.

Deelfietsen spelen sinds 2011 een rol in het Antwerpse mobiliteitsaanbod. In 2020 werden er 4 miljoen ritten afgelegd met Velo-fietsen. 30.000 ritjes zijn een jaar eerder gemaakt op een Blue-bike. Sinds 2018 kunnen Antwerpenaren en bezoekers ook deelscooters en elektrische deelsteps pakken en naar verwachting zullen er dit jaar 9.000 deelvoertuigen te huren zijn.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.