Hilversum pakt verkeersknelpunten aan en verbetert doorstroming

Slimme verkeerslichten, een autoluwe binnenstad, een Noordoost-tunnel en voor alle inwoners toegang tot passend vervoer met behulp van slimme technologieën. Dat zijn de doelstellingen die de gemeente Hilversum wil bereiken met de mobiliteitsvisie 2040. “Nu is de verkeerssituatie in Hilversum verre van optimaal. Door deze mobiliteitsvisie worden de bereikbaarheid, leefbaarheid en (verkeers)veiligheid verbeterd”, aldus wethouder Annette Wolthers van Verkeer.

Met het nieuwe plan wil de gemeente zich klaarmaken voor de toekomst. De grootste knelpunten worden aangepakt en zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid moet door nieuwe maatregelen verbeteren. “Niks doen is geen optie. In deze mobiliteitsvisie kiezen we daarom voor duurzame, groene en innovatieve oplossingen. Op die manier is Hilversum ook in 2040 een prettige stad om in te wonen, te leven, te werken en om te bezoeken. De stad ligt in een mooie groene omgeving en heeft nog steeds het ‘dorpse’ karakter. Dat willen we graag zo houden”, vertelt de wethouder.

Slimme oplossingen

De gemeente wil slimme oplossingen omarmen. Het is het doel om over tien jaar alle huidige verkeerslichten te hebben vervangen voor slimme varianten en om sensoren te plaatsen die de doorstroming verbeteren. Voor vrachtwagens wordt er gekeken of de gebruikte data en informatie op een andere manier kunnen worden verwerkt in het planningssysteem. De gemeente Hilversum gaat ervan uit dat de filevorming door deze maatregelen zal afnemen, wat ook weer ten goede komt aan de CO2-uitstoot.

Bovendien zijn dit soort intelligente oplossingen een middel om de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de stad op peil te houden. “Door met slimme technologieën te gaan werken, kunnen inwoners bijvoorbeeld een stadstaxi of busje bestellen dat voor hun deur stopt en hen brengt naar de plek waar ze moeten zijn. Of ze pakken een elektrische fiets, step of scooter en verplaatsen zich zo door de stad op een fijne en makkelijke manier.”

Autoluwe binnenstad

Op termijn is het de bedoeling om voetgangers en fietsers in het centrum centraal te zetten. Dit betekent minder ruimte voor auto’s. De gemeente wil dat auto’s zo veel mogelijk bij multimodale hubs aan de rand van de stad worden geplaatst, waarna bestuurders met kleinere, duurzame voertuigen de laatste kilometers naar het centrum af te leggen. Er wordt nog onderzocht waar precies autoluwe zones in de binnenstad het meeste effect gaan hebben.

Ondernemers moeten wel nog met de auto de binnenstad kunnen bereiken. Voor het kleine goederenvervoer is het plan dat dit aan de rand van de stad wordt overgeheveld naar kleine kleine deelbusjes. Voor de bevoorrading van de winkels worden straks slimme planningssystemen gebruikt. “Dat betekent weer dat er minder vrachtverkeer nodig is. Zero -emissiezones zorgen voor minder CO2-uitstoot.”

Tunnel

De gemeente overweegt verder om een Noordoost-tunnel aan te leggen. Die tunnel zou komen vanaf de Larenseweg naar de Nieuwe Crailose weg en kan de doorstroming fors verbeteren. De haalbaarheid daarvan wil Hilversum nu gaan onderzoeken. Om dit allemaal te bekostigen is 278,3 miljoen euro nodig.

Zonder de Noordoost-tunnel komen de kosten uit op 28,3 miljoen euro. De gemeente wijst erop dat voor de realisatie van de tunnel medefinanciering noodzakelijk is, zoals van de Provincie en het Rijk. Ook van het Media Park wordt op een bijdrage gerekend.

Samenwerking

De mobiliteitsvisie is aangenomen door de gemeenteraad en het is de ambitie hier in 2023 mee te beginnen. Voor het vaststellen van de visie is samengewerkt met inwoners, ondernemers, omliggende gemeenten, de provincie en het Rijk. Het doel was om te komen tot een voorkeursscenario dat door zo veel mogelijk Hilversummers wordt gedragen. Wolthers: ” Van alle scenario’s nemen we over waarvan we weten dat het werkt. Zo komen we tot een visie die goed past bij Hilversum.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.