Turnn MaaS Suite in Eindhoven

MaaS-pilot in Eindhoven van start: ‘We laten zien dat reizen anders kan’

Voor corona ontstond er in Nederland een behoorlijk bereikbaarheidsprobleem. Die files keren naar verwachting terug en de bereikbaarheid komt zelfs verder onder druk te staan als iedereen maar in de auto blijft stappen. De gemeente Eindhoven, ASML en Turnn willen met een MaaS-app werknemers overhalen om op een andere manier te reizen. 

“We moeten de regio bereikbaar houden en dat kan niet meer zoals we het altijd hebben gedaan”, aldus de Eindhovense mobiliteitswethouder Monique List. De gemeente is samen met ASML en Brainport Development een van de partners in de MaaS-pilot in deze regio. De app is ontwikkeld door Turnn. List zegt trots te zijn te kunnen starten met de app, omdat de regio flink groeit en het nu al druk is qua autoverkeer. Aan de andere kant staat Brainport bekend als technologieregio. “Juist is deze regio kunnen we laten zien dat het op een andere manier kan.”

Werkgever centraal

De app van Turnn wordt stapsgewijs uitgerold onder medewerkers van de gemeente en van ASML. Zij kunnen in deze app gemakkelijk kiezen voor verschillende vervoersmodaliteiten, die zij moeiteloos kunnen plannen, boeken en betalen. Dit gemak moet werknemers overhalen vaker de de auto te laten staan. De werkgever kan bovendien verschillende randvoorwaarden meegeven aan de werknemer, die verwerkt kunnen worden in de app.

Medewerkers worden op die manier gestimuleerd om ook keuzes te maken die passen bij het beleid van de werkgever. “Voor ons als werkgever is het belangrijk dat zakelijke kilometers niet alleen snel kunnen worden afgelegd, maar ook een duurzame manier”, aldus List. En voor de werknemers van ASML die de app al kunnen gebruiken, is geregeld dat de rit met het OV meteen wordt afgerekend en geadministreerd. Op die manier zijn de OV-kosten meteen vergoed.

Voorbeeldrol

Het aantal actieve gebruikers is nog klein. Dit komt enerzijds door corona, maar op die manier krijgt Turnn ook de broodnodige feedback om de app verder te kunnen stimuleren. Die terugkoppeling van gebruikers is enorm belangrijk, vertelt managing director Dirk Grevink van Turnn. Juist daarom heeft het zo veel waarde dat de gemeente Eindhoven en  ASML op kleine schaal met deze app zijn gestart.

Het is de ambitie van Turnn om eind 2022 tussen de 25.000 tot 30.000 actieve gebruikers te hebben. Een grote utidaging wordt daarbij om daadwerkelijk gedragsverandering te bewerkstelligen. Grevink meent dat reizigers bepaalde garanties willen om over te stappen op nieuwe gewoontes. Dan gaat het bijvoorbeeld om het bieden van een zekerheid dat een reiziger nog steeds op tijd op zijn afspraak komt of dat het gewenste vervoermiddel beschikbaar is. Grevink: “Dat zijn voorwaarden voor succes.”

‘Gewoon beginnen’

De gemeente Eindhoven en ASML hopen met de stapsgewijze uitrol een voorbeeldfunctie te nemen, waarmee ze andere bedrijven in de regio overhalen eveneens de app te omarmen. “Het is een gezamenlijk probleem, dus we moeten het gezamenlijk oplossen”, aldus Yanick Cyr van ASML. “Ik hoop dat we door deel te nemen aan de pilot andere grote werkgevers kunnen verleiden. Hoe meer er meedoen, hoe beter het wordt voor iedereen.”

Volgens directeur Paul van Nunen van Brainport Development gaan alle bedrijven de komende jaren geconfronteerd worden met veranderende mobiliteit. Hij roept alle organisaties in de regio dan ook op om aan te sluiten of contact op te nemen. “Ik ben trots dat we het hier in Eindhoven gewoon proberen, want de voorwaarden zijn er om het een succes te maken. Het zijn de cases die andere bedrijven gaan overtuigen.”

Veel werkgevers lijken zich er inmiddels meer van bewust te zijn dat mobiliteit verandert en dat doorgaan op de reguliere manier geen optie is, vult wethouder List aan. Zij zien of horen dat de wegen vollopen en dat het soms simpelweg niet haalbaar is om nog meer parkeerplaatsen aan te leggen. Bovendien vraagt de klimaatproblematiek om een andere manier van denken. “We moeten de mobiliteit van de toekomst organiseren met elkaar en met meer wegen aanleggen, gaat het niet lukken.”

Lees ook:

Hoe verandert een app het reisgedrag van werknemers?

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.