15% van Nederlanders wil terug naar 130 km/u

Automobilisten mogen al ruim een jaar lang overdag niet harder dan 100 kilometer per uur op de snelweg en dat blijkt 40 procent van de Nederlanders prima te vinden. Een kwart wil het liefst tussen 06.00 uur en 19.00 uur 120 kilometer per uur kunnen rijden, terwijl 15 procent 10 kilometer harder dan dat wil kunnen rijden. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

Het CBS heeft dit onderzocht in het kader van een studie waarin Nederlanders werden gevraagd wat ze denken en doen in relatie tot klimaatverandering en de energietransitie. Door het verlagen van de maximumsnelheid op autowegen wil de overheid een bijdrage leveren aan een beter milieu of klimaat. Eén op de tien Nederlanders ziet het liefste een snelheid van 110 kilometer per uur en een zeer beperkte groep wil het liefste nog harder dan 130 of zelfs helemaal geen maximumsnelheid.

Tekst loopt door onder afbeelding

Gewenste-maximumsnelheid

Meer bewegen in plaats van in de auto

Het CBS heeft onderzocht of volwassen Nederlanders in 2020 wel eens de auto lieten staan. De meerderheid blijkt dat inderdaad wel eens te doen, namelijk 78 procent. Maar het milieu en het klimaat zijn nauwelijks een motief hiervoor. Bijna de helft kiest voor een ander vervoersmiddel om meer beweging te krijgen.

16 procent doet dit voor een beter milieu of klimaat, terwijl nog eens 16 procent zegt dat het in sommige gevallen makkelijker is om niet met de auto te gaan. Niet eens één op de tien Nederlanders noemt een andere reden, zoals geld besparen en drukte op de weg. Van februari tot juni 2020 zijn voor dit onderzoek 3.600 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd. CBS wijst erop dat de coronacrisis en de maatregelen invloed gehad kunnen hebben op de antwoorden van deelnemers.

Tekst loopt door onder afbeelding

Reden-om-de-auto te laten staan

Elektrische auto

Van de ondervraagde Nederlanders zegt ongeveer 2 procent concrete plannen te hebben voor de aanschaf van een elektrische auto, terwijl 6 procent het overweegt. Daarbij blijkt duurzaamheid wel een rol te spelen, want 54 procent noemt het milieu of klimaat als motivatie. Daarnaast is voor 22 procent juist kostenbesparing van belang.

Andersom zijn de hoge kosten voor een elektrische auto juist vaak een hindernis voor huishoudens die wel binnen twee jaar een nieuwe auto willen, maar geen elektrische. Iets meer dan veertig procent noemt verder het niet kunnen rijden van lange afstanden met een volle accu. Het ontbreken van laadpalen is voor 17 procent een drempel.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.