Deelscooters GO in Tilburg

81% Eindhovenaren positief over deelmobiliteit; 45% ervaart overlast

De meerderheid van de Eindhovenaren ziet deelmobiliteit in de stad als een goede ontwikkeling. Tegelijkertijd zegt iets minder dan de helft van de inwoners wel eens hinder te ervaren door geparkeerde voertuigen uit de stad. Vooral voor deelscooters is dat vaak het geval. Dit blijkt uit een enquête van de gemeente Eindhoven onder 3.437 inwoners.

Eindhovenaren konden van 24 maart tot en met 4 april reageren op de enquête. De gemeente heeft de resultaten gewogen naar geslacht en leeftijd om de respons ten aanzien van deze kenmerken representatief te maken. Hieruit blijkt dat vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar vaker gebruikmaken van deelmobiliteit. De voornaamste reden om dit soort voertuigen links te laten liggen is vaak het bezit van een eigen voertuig.

Auto de deur uit doen

Hoewel deelmobiliteit vaak gezien wordt als vervanging van het eigendom, overweegt slechts een beperkt aantal hoeveelheid Eindhovenaren de eigen auto, fiets of scooter op te geven. Opvallend, omdat wel 81 procent te spreken is over de verandering en zelfs bijna twee derde aangeeft dat er meer deelmobiliteit in de stad mag komen. 11 procent neemt het opgeven van de eigen auto in beraad. Slechts 2 procent ziet dit als een optie voor een fiets. Zij zijn daartoe met name bereid vanwege het goede aanbod.

Tekst loopt door onder afbeelding

Deelmobiliteit enquete Eindhovenaren

Om mensen vaker of meer gebruik te laten maken voertuigen die ze met andere moeten delen, zal volgens deze respondenten met name de prijs omlaag moeten. Dat zegt ruim de helft. Nog eens 51 procent vraagt zekerheid van beschikbaarheid, terwijl ook een vaste parkeerplek en snelheid belangrijke motieven zijn. Uit aanvullende reacties over redenen om niet te reizen met deze vervoersmiddelen blijkt dat de noodzaak soms simpelweg ontbreekt of dat het nog niet mogelijk is om tussen Eindhoven en andere plekken in de omgeving te reizen.

Doel

Deelscooters lijken van alle opties in de Brabantse stad het meest populair. Daarna volgt de deelauto en een klein deel heeft in het afgelopen jaar de deelfiets gebruikt. Dit doen ze vooral om een bezoek te brengen aan familie, vrienden of kennissen, maar ook voor een dagje uit of om naar werk of school te reizen. Daarbij wordt een rit met een scooter of fiets regelmatig met een andere modaliteit gecombineerd, zoals de trein. Een rit met een auto wordt veel minder vaak met andere vervoerswijzen gecombineerd, namelijk maar 29 procent.

Opvallend is dat een auto van Amber met afstand het meest wordt gekozen door deelautogebruikers. Daar kiest 79 procent voor. Bij deelscooters lijkt een voorkeur veel minder te spelen. De meeste respondenten, 36 procent, zeggen te kiezen voor het voertuig dat het dichtste bij staat. Voor het komende jaar verwacht bijna een derde meer gebruik te gaan maken van deelmobiliteit. De meerderheid (45 procent) denkt prima op weg te kunnen zonder een voertuig te delen.

Toekomst

De gemeente gebruikt de resultaten op meerdere manieren. In buurten waar veel wordt geklaagd over overlast komen er parkeervakken. Die worden momenteel al gerealiseerd aan de noordzijde van Centraal Station Eindhoven en bij de (pop-up) P+R’s. Daarnaast wil Eindhoven de inwoners actiever informeren over de mogelijkheden van deelmobiliteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.