Zwolle wil meer mensen op de fiets krijgen: 20% groei in 2027

Over zes jaar moet het aantal fietskilometers dat wordt afgelegd in Zwolle 20 procent hoger zijn dan in 2017. Dat doel is geformuleerd in de gemeente in het actieplan Zwolle wereldfietsstad. Fietsen is volgens het college niet alleen goed voor de economie en de gezondheid van de inwoners, maar zorgt er daarnaast voor dat het verkeer in de stad niet gaat vastlopen. De komende tijd worden verschillende maatregelen uitgevoerd om fietsers te stimuleren.

Om die twintig procent groei te realiseren, richt het college zich op vijf doelen. Door veilige en comfortabele fietsroutes en goede voorzieningen, hoopt het college dat inwoners van de stad vaker de fiets willen pakken. Daarnaast worden ze verleid om ook voor woon-werkverkeer op afstanden tot 15 kilometer te pakken. Veilig fietsen naar school wordt een speerpunt, en met aantrekkelijke routes en opstaplocaties wil Zwolle deze modaliteit aantrekkelijk maken voor recreatieve en sportieve fietsers. Als laatste staan maatregelen op de agenda zodat de tweewieler voor iedereen toegankelijk is en blijft.

Bereikbare stad

Het actieplan heeft als doel dat fietsen in Zwolle populair blijft. De stad werd al in 2014 uitgeroepen tot beste fietsstad van Nederland en volgens de gemeente wordt in vrijwel geen andere stad ter wereld meer en vaker gefietst dan hier. Het stimuleren van deze vervoerswijze draagt eraan bij om de doelstellingen uit de Omgevingsvisie en mobiliteitsvisie te bereiken. Zwolle is een belangrijk mobiliteitsknooppunt voor de regio Zwolle en extra inzetten op fietsen en lopen is belangrijk om de groeiende verkeersdruk vanuit stad en regio te faciliteren.

“Als we bijvoorbeeld willen dat de stad bereikbaar blijft voor iedereen, zonder dat het verkeer vastloopt, zullen we fietsen en wandelen aantrekkelijker moeten maken. Door meer te fietsen kunnen we de gezondheid van inwoners verhogen, blijft de stad bereikbaar en dragen we bij aan onze klimaatdoelen”, aldus waarnemend wethouder Ed Anker. Het actieplan moet nog door de gemeenteraad worden besproken. Naar verwachting volgt een definitief besluit in september.

Data

Het college wil data en innovatie zo veel mogelijk benutten. Met data is het mogelijk om inzicht te krijgen in het gebruik, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en in fietsgedrag in het algemeen. Daar is kennis op gebied van fietsinnovaties voor nodig en daarom is de gemeente Zwolle partner van het Europese project Bicycle and Intelligent Transport Systems (BITS).

Binnen dit project staan een aantal pilots op de planning. Op werklocatie Hessenpoort vindt een proef plaats met de toepassing van dynamische verlichting (met bewegingssensoren) met daaraan gekoppeld het verzamelen van fietsdata. Op enkele plekken voert de gemeente sensoren in om fietsers voorrang bij verkeerslichten te verlenen en het project snuffelfietsen wordt opgeschaald. Als laatste test Zwolle innovaties om de veiligheid van fietsers bij kruisingen te verhogen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zwolle wil meer mensen op de fiets krijgen: 20% groei in 2027 - VerkeersNet

Zwolle wil meer mensen op de fiets krijgen: 20% groei in 2027

Over zes jaar moet het aantal fietskilometers dat wordt afgelegd in Zwolle 20 procent hoger zijn dan in 2017. Dat doel is geformuleerd in de gemeente in het actieplan Zwolle wereldfietsstad. Fietsen is volgens het college niet alleen goed voor de economie en de gezondheid van de inwoners, maar zorgt er daarnaast voor dat het verkeer in de stad niet gaat vastlopen. De komende tijd worden verschillende maatregelen uitgevoerd om fietsers te stimuleren.

Om die twintig procent groei te realiseren, richt het college zich op vijf doelen. Door veilige en comfortabele fietsroutes en goede voorzieningen, hoopt het college dat inwoners van de stad vaker de fiets willen pakken. Daarnaast worden ze verleid om ook voor woon-werkverkeer op afstanden tot 15 kilometer te pakken. Veilig fietsen naar school wordt een speerpunt, en met aantrekkelijke routes en opstaplocaties wil Zwolle deze modaliteit aantrekkelijk maken voor recreatieve en sportieve fietsers. Als laatste staan maatregelen op de agenda zodat de tweewieler voor iedereen toegankelijk is en blijft.

Bereikbare stad

Het actieplan heeft als doel dat fietsen in Zwolle populair blijft. De stad werd al in 2014 uitgeroepen tot beste fietsstad van Nederland en volgens de gemeente wordt in vrijwel geen andere stad ter wereld meer en vaker gefietst dan hier. Het stimuleren van deze vervoerswijze draagt eraan bij om de doelstellingen uit de Omgevingsvisie en mobiliteitsvisie te bereiken. Zwolle is een belangrijk mobiliteitsknooppunt voor de regio Zwolle en extra inzetten op fietsen en lopen is belangrijk om de groeiende verkeersdruk vanuit stad en regio te faciliteren.

“Als we bijvoorbeeld willen dat de stad bereikbaar blijft voor iedereen, zonder dat het verkeer vastloopt, zullen we fietsen en wandelen aantrekkelijker moeten maken. Door meer te fietsen kunnen we de gezondheid van inwoners verhogen, blijft de stad bereikbaar en dragen we bij aan onze klimaatdoelen”, aldus waarnemend wethouder Ed Anker. Het actieplan moet nog door de gemeenteraad worden besproken. Naar verwachting volgt een definitief besluit in september.

Data

Het college wil data en innovatie zo veel mogelijk benutten. Met data is het mogelijk om inzicht te krijgen in het gebruik, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en in fietsgedrag in het algemeen. Daar is kennis op gebied van fietsinnovaties voor nodig en daarom is de gemeente Zwolle partner van het Europese project Bicycle and Intelligent Transport Systems (BITS).

Binnen dit project staan een aantal pilots op de planning. Op werklocatie Hessenpoort vindt een proef plaats met de toepassing van dynamische verlichting (met bewegingssensoren) met daaraan gekoppeld het verzamelen van fietsdata. Op enkele plekken voert de gemeente sensoren in om fietsers voorrang bij verkeerslichten te verlenen en het project snuffelfietsen wordt opgeschaald. Als laatste test Zwolle innovaties om de veiligheid van fietsers bij kruisingen te verhogen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.