Verkeersbord zone 30 kilometer

Maximumsnelheid in Amsterdam omlaag naar 30 kilometer

In Amsterdam gaat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom vanaf 2023 omlaag naar 30 kilometer per uur. Wel blijven er enkele hoofdwegen waarop auto’s 50 kilometer per uur mogen blijven rijden. Dit meldt dagblad Trouw.

De Amsterdamse verkeerswethouder Egbert de Vries wil het plan pas toelichten nadat de gemeenteraad is geïnformeerd, maar hij heeft het beleid volgens de krant wel al voorgelegd aan partijen zoals de hulpdiensten, de vervoerders GVB en Connexxion, taxibedrijven en MKB. Deze verlaging wordt met name ingevoerd vanwege veiligheid en beperking van geluidsoverlast.

Bebouwde kom

In eerste instantie was het streven van Amsterdam om de snelheid alleen op de route vanaf de Dam naar Amsterdam-Nieuw-West terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Het plan is inmiddels uitgebreid zodat binnen vrijwel de hele bebouwde kom de snelheid omlaag gaat. Dit past ook bij de motie die vorig jaar is aangenomen in de Tweede Kamer.

Daarnaast is de verwachting dat dit ten goede komt aan de vermindering van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Die cijfers groeien namelijk, ondanks inspanningen om dit te doen dalen. Uit cijfers van het SWOV blijkt dat er vooral op 50 kilometer-wegen en 80 kilometer-wegen veel dodelijke slachtoffers vallen. Binnen de bebouwde kom zijn met name vaak fietsers betrokken.

Inrichting weg

SWOV is sowieso voorstander van een snelheidsverlaging. Tegelijkertijd is het daarvoor wel van groot belang om niet alleen het bord met de maximumsnelheid te vervangen. Om het juiste gedrag te stimuleren, moet de weg ook op de goede manier worden ingericht. Dat kan bijvoorbeeld door drempels te plaatsen.

Onderzoek van Goudappel en DTV Consultants heeft wel uitgewezen dat er niet altijd minder ongevallen plaatsvinden op wegen waar de lagere snelheid verplicht is. Voor de drukke straten die onderzocht werden door de twee bureaus bleek er een verband te bestaan tussen een lagere snelheid en meer ongevallen. Op straten ‘waar veel gebeurt’ (winkels, overstekers, parkeerbewegingen, laden en lossen, en dergelijke) ligt de rijsnelheid waarschijnlijk weliswaar lager, maar gebeuren (door de omgevingsinvloeden) ook meer ongevallen.

Goede reacties

Er zijn hoofdzakelijk goede reacties gekomen op het plan in Amsterdam. “Ondernemers hebben de afgelopen decennia geleerd dat een autoluwe omgeving hun geen windeieren legt. Als invoeren van 30 km/u hier lukt, is dat een voorbeeld voor de rest van Nederland”, vertelt vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam. Hij spreekt tegen Trouw van een behapbaar plan.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maximumsnelheid in Amsterdam omlaag naar 30 kilometer - VerkeersNet
Verkeersbord zone 30 kilometer

Maximumsnelheid in Amsterdam omlaag naar 30 kilometer

In Amsterdam gaat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom vanaf 2023 omlaag naar 30 kilometer per uur. Wel blijven er enkele hoofdwegen waarop auto’s 50 kilometer per uur mogen blijven rijden. Dit meldt dagblad Trouw.

De Amsterdamse verkeerswethouder Egbert de Vries wil het plan pas toelichten nadat de gemeenteraad is geïnformeerd, maar hij heeft het beleid volgens de krant wel al voorgelegd aan partijen zoals de hulpdiensten, de vervoerders GVB en Connexxion, taxibedrijven en MKB. Deze verlaging wordt met name ingevoerd vanwege veiligheid en beperking van geluidsoverlast.

Bebouwde kom

In eerste instantie was het streven van Amsterdam om de snelheid alleen op de route vanaf de Dam naar Amsterdam-Nieuw-West terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Het plan is inmiddels uitgebreid zodat binnen vrijwel de hele bebouwde kom de snelheid omlaag gaat. Dit past ook bij de motie die vorig jaar is aangenomen in de Tweede Kamer.

Daarnaast is de verwachting dat dit ten goede komt aan de vermindering van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Die cijfers groeien namelijk, ondanks inspanningen om dit te doen dalen. Uit cijfers van het SWOV blijkt dat er vooral op 50 kilometer-wegen en 80 kilometer-wegen veel dodelijke slachtoffers vallen. Binnen de bebouwde kom zijn met name vaak fietsers betrokken.

Inrichting weg

SWOV is sowieso voorstander van een snelheidsverlaging. Tegelijkertijd is het daarvoor wel van groot belang om niet alleen het bord met de maximumsnelheid te vervangen. Om het juiste gedrag te stimuleren, moet de weg ook op de goede manier worden ingericht. Dat kan bijvoorbeeld door drempels te plaatsen.

Onderzoek van Goudappel en DTV Consultants heeft wel uitgewezen dat er niet altijd minder ongevallen plaatsvinden op wegen waar de lagere snelheid verplicht is. Voor de drukke straten die onderzocht werden door de twee bureaus bleek er een verband te bestaan tussen een lagere snelheid en meer ongevallen. Op straten ‘waar veel gebeurt’ (winkels, overstekers, parkeerbewegingen, laden en lossen, en dergelijke) ligt de rijsnelheid waarschijnlijk weliswaar lager, maar gebeuren (door de omgevingsinvloeden) ook meer ongevallen.

Goede reacties

Er zijn hoofdzakelijk goede reacties gekomen op het plan in Amsterdam. “Ondernemers hebben de afgelopen decennia geleerd dat een autoluwe omgeving hun geen windeieren legt. Als invoeren van 30 km/u hier lukt, is dat een voorbeeld voor de rest van Nederland”, vertelt vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam. Hij spreekt tegen Trouw van een behapbaar plan.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.