Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

Rotterdam zet verrijdbare flitskasten in tegen snelheidsduivels

De gemeente Rotterdam zet sinds donderdag mobiele flitspalen in als onderdeel van het Zomeroffensief tegen asociaal rijgedrag. Omdat de palen steeds op een andere locatie staan, kan het verkeer op meerdere plekken gecontroleerd worden. Bovendien is de verwachting dat notoire hardrijders hun gedrag aanpassen, omdat het moeilijker is om rekening te houden met de locatie van de flitspaal.

De palen kunnen op een aanhanger te plaatsen. De flitspalen worden verplaatst naar plekken waar het nodig is. De politie, het OM en gemeente bepalen gezamenlijk waar de mobiele flitspalen nodig zijn om asociaal rijgedrag aan te pakken.

Tekst loopt door onder foto

Mobiele flitspaal in Rotterdam

Overlast

De gemeente Rotterdam wil met meerdere maatregelen de toegenomen overlast van verkeer in de verschillende wijken aanpakken. Hier is al flink op ingezet door politie en gemeenten, maar het effect daarvan was te vaak van korte duur of de overlast verschoof. Het zomeroffensief is daarom gericht op het stoppen of terugdringen van asociaal verkeersgedrag (waaronder racen en roekeloos rijden) en geluidsoverlast, intimidatie, vervuiling door, met, rondom en vanuit voertuigen op de openbare weg (inclusief parkeerplaatsen, parken en kades).

De gemeente realiseert daarvoor op bepaalde plekken fysieke maatregelen, zoals drempels, wegversmallingen en plantenbakken. Sommige parkeerplaatsen of kades worden afgezet of afgesloten. Dit wordt gedaan in afstemming met de overige hulpdiensten.

Daarnaast werkt mobiliteitswethouder Judith Bokhove aan structurele maatregelen op plekken waar de overlast erg hoog is. Dan gaat het bijvoorbeeld om een ‘knip’ op de Meent. De politie voert daarnaast 31 handhavingsacties uit tijdens de zomermaanden. Als onderdeel van verkeersacties worden geluidsmeters gebruikt om de maximaal toegestane hoeveelheid geluid te controleren.

Lange termijn

De overlastgevers kunnen eventueel aangepakt worden door nieuwe en al bestaande (juridische) instrumenten, maar deze zijn nog niet op de zeer korte termijn haalbaar. Om hier later wel gebruik van te kunnen maken, onderzoeken het OM en de politie de mogelijkheid om een Persoonsgerichte Aanpak (PGA) toe te passen op notoire verkeersoverlastveroorzakers.

De gemeente bekijkt de opties voor het opleggen van gebiedsverboden aan deze personen op grond van de Gemeentewet en de mogelijkheid om eerder over te gaan tot inbeslagname van voertuigen. Ze overweegt eveneens een vervolg voor de de pilot met geluidsflitsers. Het is nu wettelijk nog niet mogelijk om automatisch boetes te geven voor voertuigen die excessief geluid produceren. “Rotterdam pakt hierin echter graag de voortrekkersrol”, aldus de gemeente.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.