Steps, antwerpen, slimme mobiliteit BEELD VerkeersNet

Belgische gemeenten nemen foutgeparkeerde deelsteps in beslag

Zeker drie gemeenten in het Brusselse gewest gaan optreden tegen deelsteps die overlast veroorzaken in de openbare ruimte. In België zijn deelsteps toegestaan, maar er komt ook kritiek dat gebruikers ze overal op de stoep, de weg en zelfs op het zebrapad achterlaten. De gemeenten Sint-Agatha-Berchem, Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel willen daarom deze deelsteps in beslag nemen, waarna aanbieders een schadevergoeding moeten betalen voor ze het voertuigen weer kunnen meenemen.

Dat meldt het Belgische medium BRUZZ. De gemeenten vinden dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet snel genoeg optreedt tegen foutgeparkeerde deelsteps, terwijl de toegankelijkheid van de trottoirs en de verkeersveiligheid hierdoor onder druk staat. Vooral nu er meer deelsteps bijkomen in de stad en maar overal worden geparkeerd, kan een wandeling een behoorlijk uitdagend zijn voor ouderen en mensen.

Overlast

De gemeente Sint-Agatha-Berchem voerde de maatregel begin juli in en inmiddels zijn er ongeveer twintig steps in beslag genomen. Een aanbieder moet 278 euro betalen per keer dat hij een of meerdere foutgeparkeerde steps moet komen halen. Dit bedrag is gerekend op basis van twee uur werk voor een gemeentewerknemer en een chauffeur. Er zijn weliswaar nog geen voertuigen opgehaald, maar volgens de gemeente zijn de meeste voertuigen vorige week pas opgepikt.

In Ukkel zijn al verschillende gemeentelijke administratieve sancties opgelegd. De GAS-boete kan een gemeente opleggen voor een inbreuk op het gemeenteregelement. Het effect daarvan lijkt echter beperkt en inwoners blijven overlast houden van de voertuigen. De gemeente zal niet alleen de voertuigen in beslag nemen, maar stuurt ook een plan naar alle aanbieders met verschillende verbodszones. De deelstepaanbieders wordt aangespoord hun gebruikers te herinneren aan de algemene parkeerregels.

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe wijst erop dat de bestaande gewestelijke ordonnantie rond deelsteps het uitdelen van een boete wel mogelijk maakt, maar dat die in de praktijk niet genoeg worden nageleefd. “Tot nu toe verplaatsen onze gemeenschapswachten deelsteps die de weg of het voetpad versperren, maar dat is natuurlijk eigenlijk hun taak niet”, aldus Gregory Matgen, schepen van Mobiliteit in Sint-Lambrechts-Woluwe. Daarom wordt het in beslag nemen van de voertuigen ook hier overwogen.

Verordening

De gemeenten hopen dat er een oplossing komt vanuit het Brussel Hoofdstedelijk Gewest. Volgens een woordvoerder van de Brusselse minister van Mobiliteit Elke van den Brandt worden aanbieders nu al aangesproken op hun verantwoordelijkheid. “Er zijn veertien controleurs van Brussel Mobiliteit actief die controleren of alle deelstepbedrijven voldoen aan de Brusselse exploitatieregels. Maar we staan zeker open voor overleg met de gemeentes om te zien of we bepaalde extra maatregelen over heel het gewest kunnen uitrollen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische gemeenten nemen foutgeparkeerde deelsteps in beslag - VerkeersNet
Steps, antwerpen, slimme mobiliteit BEELD VerkeersNet

Belgische gemeenten nemen foutgeparkeerde deelsteps in beslag

Zeker drie gemeenten in het Brusselse gewest gaan optreden tegen deelsteps die overlast veroorzaken in de openbare ruimte. In België zijn deelsteps toegestaan, maar er komt ook kritiek dat gebruikers ze overal op de stoep, de weg en zelfs op het zebrapad achterlaten. De gemeenten Sint-Agatha-Berchem, Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel willen daarom deze deelsteps in beslag nemen, waarna aanbieders een schadevergoeding moeten betalen voor ze het voertuigen weer kunnen meenemen.

Dat meldt het Belgische medium BRUZZ. De gemeenten vinden dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet snel genoeg optreedt tegen foutgeparkeerde deelsteps, terwijl de toegankelijkheid van de trottoirs en de verkeersveiligheid hierdoor onder druk staat. Vooral nu er meer deelsteps bijkomen in de stad en maar overal worden geparkeerd, kan een wandeling een behoorlijk uitdagend zijn voor ouderen en mensen.

Overlast

De gemeente Sint-Agatha-Berchem voerde de maatregel begin juli in en inmiddels zijn er ongeveer twintig steps in beslag genomen. Een aanbieder moet 278 euro betalen per keer dat hij een of meerdere foutgeparkeerde steps moet komen halen. Dit bedrag is gerekend op basis van twee uur werk voor een gemeentewerknemer en een chauffeur. Er zijn weliswaar nog geen voertuigen opgehaald, maar volgens de gemeente zijn de meeste voertuigen vorige week pas opgepikt.

In Ukkel zijn al verschillende gemeentelijke administratieve sancties opgelegd. De GAS-boete kan een gemeente opleggen voor een inbreuk op het gemeenteregelement. Het effect daarvan lijkt echter beperkt en inwoners blijven overlast houden van de voertuigen. De gemeente zal niet alleen de voertuigen in beslag nemen, maar stuurt ook een plan naar alle aanbieders met verschillende verbodszones. De deelstepaanbieders wordt aangespoord hun gebruikers te herinneren aan de algemene parkeerregels.

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe wijst erop dat de bestaande gewestelijke ordonnantie rond deelsteps het uitdelen van een boete wel mogelijk maakt, maar dat die in de praktijk niet genoeg worden nageleefd. “Tot nu toe verplaatsen onze gemeenschapswachten deelsteps die de weg of het voetpad versperren, maar dat is natuurlijk eigenlijk hun taak niet”, aldus Gregory Matgen, schepen van Mobiliteit in Sint-Lambrechts-Woluwe. Daarom wordt het in beslag nemen van de voertuigen ook hier overwogen.

Verordening

De gemeenten hopen dat er een oplossing komt vanuit het Brussel Hoofdstedelijk Gewest. Volgens een woordvoerder van de Brusselse minister van Mobiliteit Elke van den Brandt worden aanbieders nu al aangesproken op hun verantwoordelijkheid. “Er zijn veertien controleurs van Brussel Mobiliteit actief die controleren of alle deelstepbedrijven voldoen aan de Brusselse exploitatieregels. Maar we staan zeker open voor overleg met de gemeentes om te zien of we bepaalde extra maatregelen over heel het gewest kunnen uitrollen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.