Elektrische bakfiets (Fotograaf: Lucas Hardonk)

Minister: LEV-kader moet zorgen voor gelijke snelheden op fietspad

Een homogener snelheidsbeeld op het fietspad. Dat is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen het gevolg van het LEV-kader waarin is bepaald dat alleen lichte elektrische voertuigen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur straks op het fietspad welkom zijn. Minder verschil in snelheden draagt bij aan de verkeersveiligheid, meent ze. De minister reageert in Kamervragen op kritiek van consumentenorganisaties dat het fietspad door het nieuwe toelatingskader voor deze LEV’s onveiliger wordt.

De Fietsersbond liet halverwege juli al weten weinig positief te zijn over het kader en wilde de Tweede Kamer vragen op te treden. “Wij vinden niet dat het fietspad gezien kan worden als het afvoerputje van het verkeerssysteem”, aldus de organisatie vorige maand. Dit heeft inmiddels geleid tot Kamervragen van Derk Jan Eppink (JA21). Hij wil weten waarop Van Nieuwenhuizen het kader heeft gebaseerd aangezien er nu kritiek op komt.

Veiligheid voorop

De minister benadrukt dat dit kader het doel heeft dat alle LEV’s die worden toegelaten technisch veilig zijn en veilig gebruikt kunnen worden binnen het bestaande verkeer. Verkeersveiligheid stond dan ook voorop tijdens het uitwerken. Dit heeft ertoe geleid dat alleen elektrische voertuigen die niet harder kunnen dan 25 kilometer per uur en een maximale breedte hebben van één meter op het fietspad mogen. De minister legt uit dat hierbij het uitgangspunt was om deze extra voertuigen op dit pad veel mogelijk gelijkenis met een fiets te laten vertonen.

Het Kamerlid wil daarnaast weten of de minister vindt dat het fietspad soms overvol raakt. Ze erkent dat dit in bepaalde regio’s het geval is, maar dat bijvoorbeeld op het platteland de situatie er heel anders uit kan zien. Juist omdat mensen meer zijn gaan fietsen is het ook in toenemende mate in de maatschappelijke belangstelling komen te staan. Tegelijkertijd benadrukt ze dat er ook vaker drukte wordt ervaren op fietspaden door andere factoren, zoals het gedrag van gebruikers op het fietspad, de capaciteit van de fietsinfrastructuur.

Voetgangers

Bij het bepalen waar LEV’s thuishoren op de weg, gaat het volgens Van Nieuwenhuizen behalve om fietsers ook om voetgangers. “De veiligheid van de voetganger dient niet in het gedrang te komen door LEV’s. LEV’s zijn dan ook niet toegestaan op voetpaden en in voetgangersgebieden. Dit maakt het een gezamenlijke opgave van Rijk, medeoverheden en maatschappelijke organisaties.”

Die overwegingen belooft ze mee te nemen bij het vervolg op dit kader. Er wordt namelijk nog onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden en noodzaak voor lokaal maatwerk over de plaats op de weg. Het voornemen van de minister is om de resultaten van dit onderzoek begin 2022 te delen met de Tweede Kamer.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.