Wegen in binnenstad Arnhem, belijning voor buslijn

Gelderse mobiliteitsnetwerk kan groei inwoneraantal niet aan

De bestaande wegen, OV-lijnen en fietspaden in de provincie Gelderland kunnen de beoogde groei van het aantal woningen en inwoners niet aan. Daarom zijn er nieuwe afspraken nodig over oplossingen en financiële middelen om de bereikbaarheid in de provincie op peil te houden. Het provinciebestuur wil tijdig in gesprek met gemeenten en het Rijk over wie wat betaalt en onder welke voorwaarden.

Het is nog niet helemaal zeker wat de effecten zijn van deze woonopgave op de mobiliteit, maar de grens is in deze provincie op dit moment al bereikt. Het is voor het provinciebestuur dan ook volledig duidelijk dat er zonder maatregelen geen ruimte is voor de groei. “We weten dat er een probleem komt: files, vol openbaar vervoer en onveilige fietspaden door drukte. Er zijn investeringen nodig”, schrijft gedeputeerde Christianne van der Wal.

Woningbouw

Er is een noodzaak om woningen te bouwen in Gelderland. Alleen al 100.000 huizen in de regio’s Arnhem/Nijmegen en de Food Valley. Daaraan werkt de provincie samen met gemeenten, het Rijk en nog andere partijen. Dit vraagt daarnaast om een aanleg van wegen en fietspaden in nieuwe wijken en een goede aansluiting van die wijken op bestaande wegen en het openbaar vervoer.

Voor deze regio’s zijn de gevolgen in beeld en wordt nu bekeken wat de randvoorwaarden zijn en hoe veel geld uiteindelijk nodig is. Vervolgens wil Gelderland een Verstedelijkingsakkoord waarin afspraken gemaakt worden met gemeenten en het Rijk over de haalbaarheid, betaalbaarheid, het geld en de organisatie.

Bereikbaarheid tussen regio’s

Tegelijkertijd wijst de provincie erop dat het probleem niet alleen in regio’s zal ontstaan, maar ook tussen regio’s. Dit kan zorgen voor een forse groei van het aantal auto’s op de A28 of extra reizigers in de treinen tussen Amersfoort en Zwolle. Dit zijn verbindingen waar het nu al erg druk is, waardoor een opeenstapeling van files en nog vollere bussen en treinen op de loer liggen.

Alleen goede afspraken zorgen ervoor dat er geen problemen ontstaan, denkt Gelderland. De gedeputeerde wil in gesprek met regio’s, aangrenzende provincies en het Rijk en afspraken te kunnen over het geld dat beschikbaar is voor de bereikbaarheid.

Grensoverschrijdend vervoer

Afgelopen voorjaar pleitte Gelderland samen met de provincie Overijssel in een brief aan toenmalig informateur Tjeenk Willink ook al voor extra investeringen in onder meer bereikbaarheid. Ze vroegen toen speciale aandacht voor de bereikbaarheid over het spoor. Voor goede verbindingen met de Randstad en met bestemmingen in Duitsland moet er volgens de beide provincies meer geld gestoken worden in de spoorlijnen Utrecht-Arnhem-Rijn-/Ruhrgebied, Arnhem-Doetinchem-Winterswijk (RegioExpres) en Zwolle-Twente-Münster.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.