Straat in Brussel (Bron: Flickr/ Leszek Kozlowski)

Minder verkeersongevallen in Brussel door 30 kilometer per uur

Het aantal verkeersslachtoffers in Brussel is flink gedaald sinds op vrijwel alle wegen 30 kilometer per uur standaard is geworden. Het overgrote deel van de automobilisten blijkt zich te houden aan het nieuwe regime. Sinds 1 januari van dit jaar geldt die maximumsnelheid overal, met uitzondering van een aantal toegangswegen.  Alleen op enkele toegangswegen is 50 of heel soms 70 kilometer per uur nog toegestaan. 

De Brusselse overheid besloot tot de snelheidsverlaging vanwege voordelen voor de leefbaarheid in de stad. “Betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder en een veiligere omgeving waar je met een gerust hart kan wandelen of fietsen”, verklaarde mobiliteitsminister Elke van den Brandt ruim een jaar geleden.

Verkeersongevallen

Vooraf verwachtte Brussel dat de verkeersveiligheid vooral baat zou hebben bij de verbetering van de verkeersveiligheid. De eerste cijfers bevestigen die verwachting. In de eerste vier maanden van 2021 hebben er 635 ongevallen plaatsgevonden, tegenover 814 in dezelfde periode in 2020. Brussel Mobiliteit erkent dat die cijfers wellicht beïnvloed zijn door corona. Tegelijkertijd werden er in de laatste vier maanden van 2020 nog 708 ongelukken geregistreerd. Het aantal dodelijke of ernstig gewonde verkeersslachtoffers lag volgens de stad in de voorbije vijf jaar nooit zo laag.

Het aantal slachtoffers is onder alle vervoersmiddelen gedaald in vergelijking met eerdere jaren, waarbij automobilisten op kop lopen. Waar in 2020 nog 360 chauffeurs of passagiers van auto’s gewond raakten bij een incident, waren dat er in dezelfde periode dit jaar 194. Het aantal voetgangers dat gewond raakte in het verkeer daalde met circa 20 procent naar 182 personen. Het gaat hier natuurlijk om een eerste evaluatie. Daarom zal Brussel Mobiliteit de ongevallenstatistieken blijven volgen om na te gaan of deze positieve tendens zich voortzet.

Tekst loopt door onder afbeelding

Aantal gewonden per modaliteit in Brussel 30 (bron: Brussel Mobiliteit)

Minder hard rijden

Uit metingen blijkt dat de snelheid in de hele stad naar beneden is gegaan en dus niet alleen op wegen waar de snelheid sindsdien is verlaagd. Op wegen waar de snelheid voorheen op al op 30 lag zijn automobilisten 9 procent langzamer gaan rijden en op 50-wegen nam de snelheid af met 7 procent. Het overgrote deel van de automobilisten hield zich ook meteen aan de nieuwe regels. Inmiddels is dat nog iets meer het geval; 98,7 procent van de chauffeurs houdt zich aan het nieuwe regime tegenover 97 procent in januari.

Het grootste verschil is merkbaar op wegen waar vanaf 1 januari het maximum is verlaagd van 70 naar 50 kilometer per uur. In 2020 was de gemiddelde snelheid op dit soort wegen 54,4 kilometer per uur. In het eerste kwartaal van 2021 zakte dit met 19 procent tot 44,3 kilometer per uur.

Daarbij wijst Brussel Mobiliteit erop dat automobilisten niet geconfronteerd worden met langere reistijden door het besluit. Dit blijkt uit metingen die het uitvoert op verschillende trajecten. Daaruit concludeert de gewestelijke overheidsdienst dat de reistijden grotendeels hetzelfde blijven en hier en daar zelfs licht afnemen, afhankelijk van het tijdstip.

Gemiddelde snelheid in Brussel 30 (bron: Brussel Mobiliteit)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.