VN Journaal, Inge en Steven

VerkeersNet Journaal: de (on)mogelijkheden van een modal shift en actie voor verkeersveiligheid

Initiatieven om automobilisten te laten overstappen op de fiets, hebben vaak beperkt resultaat. Wat zijn wel effectieve prikkels om automobilisten meer gebruik te laten maken van duurzame vervoersvormen? En wat heeft honderden fietsers en voetgangers gemotiveerd om op verschillende kruispunten het autoverkeer tijdelijk tegen te houden? Op die vragen krijgt u vandaag antwoord tijdens het VerkeersNet Journaal. 

Tijdens het programma gaan sprekers Arie Bleijenberg en Wies Callens dieper in op deze twee onderwerpen. U kunt de aflevering om 14.00 uur live bekijken via deze link en daarna nog terugkijken via YouTube.

Programma

Er is eerst aandacht voor een interview met Wies Callens van de Belgische Fietsersbond. Want na het zoveelste verkeersongeval in de afgelopen tijd, eisten deze organisatie en enkele honderden fietsers en voetgangers extra aandacht voor verkeersveiligheid door tijdelijke kruispunten te bezetten. Een duidelijk signaal gaven ze hiermee af, maar het lijkt niet de meest verkeersveilige actie. Dus waarom dan toch hiervoor kiezen? En hoe reageert de Fietsersbond op overheden die doorstroming voor de auto prioriteit lijken te geven boven verkeersveiligheid?

En Arie Bleijenberg is in de studio om te praten over manieren om een modal shift te realiseren. Het is heel lastig om mensen te laten overstappen van de auto naar een andere modaliteit. Maar bij pogingen om dit voor elkaar te krijgen gaat dus niet om manieren om bijvoorbeeld de fiets of het OV aantrekkelijker te maken, maar juist om het onaantrekkelijker maken van de auto. Wat werkt is bekend: ruimtelijke ordening en mobiliteitsgedrag gaan hand in hand.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.