Wies Callens van Fietsersbond in het VN Journaal

‘Maak verkeersveiligheid bepalend voor inrichting kruispunten’

Het wordt tijd dat overheden in België niet langer een goede doorstroming voor de auto voorop stellen, maar juist verkeersveiligheid. Op gevaarlijke kruispunten moeten zij dus duidelijke keuzes maken. Dit signaal gaven honderden fietsers en voetgangers vorige week af door kruispunten bezet te houden en het autoverkeer zo tijdelijk tegen te houden. Wies Callens van de Fietsersbond lichtte deze actie tijdens het VerkeersNet Journaal verder toe.

Het wordt tijd om de conflicten op kruispunten nu eens echt aan te pakken, vinden de Fietsersbond, enkele partners en dus ook de honderden actievoerders. Dit betekent dat conflictvrije kruispunten, waarbij voertuigen niet op hetzelfde moment groen licht kunnen krijgen als fietsers en voetgangers. De actie was dan ook een duidelijk signaal naar alle overheden in België, vertelt Callens. “Kies nu resoluut voor verkeersveiligheid en laat dat bepalend zijn over hoe je kruispunten gaat inrichten.”

Recentelijk werd een fietsster in Gent zwaargewond bij een ongeval en in augustus kwamen twee jonge fietsers in Antwerpen om het leven. Dit was extra pijnlijk, omdat dit gebeurde op een kruispunt dat in de zomer tijdelijk conflictvrij was gemaakt. Een beslissing die later werd teruggedraaid vanwege de files die er ontstonden.

Lees door onder video

Prioriteit

Steeds vaker klinkt dat uitspraak dat verkeersveiligheid belangrijk is, maar nog steeds ziet de Fietsersbond dat het op verschillende plekken wachten is op ongevallen. “Die conflicten zitten nog altijd ingebouwd in het verkeerssysteem in Brussel en Antwerpen”, aldus de beleidsmedewerker. Bij voetgangers en fietsers leeft het gevoel dat ze dit beu zijn. Dat gevoel wilden ze overbrengen door de actie Veilig Verkeer Nu.

Dit optreden vond plaats op een vijftiental kruispunten, die door lokale fracties al langer vaker zijn aangekaart en waar fietsers en voetgangers op dagelijkse basis geconfronteerd worden met onveilige situaties. “Overheden moeten hier een duidelijke keuze maken voor de inrichting en verkeersveiligheid voorop stellen. Niet de auto”, benadrukt Callens. Vooraf was dit besproken met de politie, die een oogje in het zeil hield zodat er geen ongevallen konden gebeuren.

Antwerpen

Eind augustus werden twee zusjes van 1,5 en 9 jaar oud door een vrachtwagen aangereden in Antwerpen. De meisjes wilden met een step de straat oversteken, op het moment dat de vrachtauto link afsloeg. Het licht stond voor allebei op groen. In april werd juist het kruispunt op deze plek conflictvrij gemaakt, maar op 8 juli werd alweer besloten terug te gaan naar de oude situatie.

Tijdens een recentelijke persconferentie legde de stad uit dat die beslissing was genomen omdat het conflictvrije kruispunt niet werkte. Er ontstonden files voor auto’s, fietsers en het openbaar vervoer, wat volgens schepen Koen Kennis ook weer tot onveilige situaties leidde. “Dat doet pijn”, reageert Callens hierop. “Het heeft te maken met een keuze, waarbij we nog steeds te veel gaan voor de autodoorstroming. We willen dat de stad goed bereikbaar is met de auto. Dat is een keuze, maar die eist zijn tol.”

Leefbaarheid

Eigenlijk zou het niet moeten gaan om de vraag om een kruispunt conflictvrij is of niet, meent Callens. De mensen die op die locaties komen horen centraal te staan. Zij moeten hier veilig en prettig kunnen wonen en leven. Dit vraag allereerst dat overheden zich gaan afvragen hoeveel gemotoriseerd verkeer zij willen in een woonwijk.

Op basis daarvan kunnen keuzes worden genomen over de het aantal parkeerplaatsen en over de omgang met zoekverkeer. “Het is belangrijk om de patstelling te doorbreken en ervoor te zorgen dat het geen wij-zijverhaal wordt. Dit gaat niet over de fiets tegenover de auto, maar om hoe we onze woonwijken, woonkernen en straten verkeersveilig kunnen inrichten. Hoe maken we die leefbaar?”

Investeringen

In Vlaanderen worden al meer middelen uitgetrokken voor veilige fietsinfrastructuur. De Fietsersbond-medewerker wijst er echter op dat de regio te maken heeft met een historische achtergrond. Daarbij komt de ontwikkeling dat het fietsverkeer verandert door de komst van bijvoorbeeld elektrische fietsen en bredere bakfietsen.

“We zijn als Fietsersbond heel blij dat er meer middelen worden vrijgemaakt, maar werk niet alleen aan fancy fietsbruggen over de Schelde. Ga ook in op goedkope oplossingen snel te realiseren zijn en de verkeersveiligheid vooruit kunnen helpen. Daar merk je dat het soms moeilijk ligt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.