Snelweg A27, (Foto: iStock / Dafinchi)

PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken

Foto: iStock / Dafinchi (onbeperkt gebruik)

Meer thuiswerken als gevolg van de coronapandemie leidt naar verwachting ook op de langere termijn tot minder files. Dit vraagt om een heroverweging of investeringen in spoor en asfalt wel nodig zijn. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in een nieuw rapport. Weliswaar zal het totale aantal verplaatsingen gelijk blijven, maar ritten voor winkelen, visite en toeren vinden vooral plaats buiten de spits.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start actieabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken”

Pat Rick|10.09.21|16:29

Het PBL en Rli moeten ipv met investeringsplannen met een visie komen. Dat rond A’dam en R’dam/Den Haag hoogfrequent rail (metro) de backbone wordt van OV. Met busdiensten die aansluiten op metro in OV-hubs tbv voor/na-transport. Andere grote steden krijgen busbanen, waar ook het streekvervoer overheen kan. Stadvervoer is vraaggedreven, terwijl streekvervoer volgens een vast rooster rijdt en langzaam wordt uitgebouwd/ontwikkeld. Op het platteland zal individueel vervoer (auto) belangrijk blijven

Pat Rick|10.09.21|16:29

Autonoom rijden en platooning kunnen de wegcapaciteit vergroten na 2030. Buiten de Randstad zijn nog schakels in het hoofdwegennet die aangepakt moeten worden. Daarnaast moet men veel wegcapaciteit inplannen voor goederenvervoer, want die groei zal niet alleen door binnenvaart en spoor worden opgevangen. Verder moet er een HSL-oost komen, om aan te sluiten op het Duitse HSL-net. HSLs kunnen alleen sommige vluchten vervangen op bestemmingen aangesloten op Europese HSL-net.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken - VerkeersNet
Snelweg A27, (Foto: iStock / Dafinchi)

PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken

Foto: iStock / Dafinchi (onbeperkt gebruik)

Meer thuiswerken als gevolg van de coronapandemie leidt naar verwachting ook op de langere termijn tot minder files. Dit vraagt om een heroverweging of investeringen in spoor en asfalt wel nodig zijn. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in een nieuw rapport. Weliswaar zal het totale aantal verplaatsingen gelijk blijven, maar ritten voor winkelen, visite en toeren vinden vooral plaats buiten de spits.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken”

Pat Rick|10.09.21|16:29

Het PBL en Rli moeten ipv met investeringsplannen met een visie komen. Dat rond A’dam en R’dam/Den Haag hoogfrequent rail (metro) de backbone wordt van OV. Met busdiensten die aansluiten op metro in OV-hubs tbv voor/na-transport. Andere grote steden krijgen busbanen, waar ook het streekvervoer overheen kan. Stadvervoer is vraaggedreven, terwijl streekvervoer volgens een vast rooster rijdt en langzaam wordt uitgebouwd/ontwikkeld. Op het platteland zal individueel vervoer (auto) belangrijk blijven

Pat Rick|10.09.21|16:29

Autonoom rijden en platooning kunnen de wegcapaciteit vergroten na 2030. Buiten de Randstad zijn nog schakels in het hoofdwegennet die aangepakt moeten worden. Daarnaast moet men veel wegcapaciteit inplannen voor goederenvervoer, want die groei zal niet alleen door binnenvaart en spoor worden opgevangen. Verder moet er een HSL-oost komen, om aan te sluiten op het Duitse HSL-net. HSLs kunnen alleen sommige vluchten vervangen op bestemmingen aangesloten op Europese HSL-net.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.