Combiplan Nijverdal BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

‘Thuiswerken neemt noodzaak voor investeringen in infra niet weg’

Het pleidooi om eens een tweede keer na te denken over investeringen in extra asfalt en spoor is een gevolg van ‘coronabijziendheid’. Zelfs als mensen structureel blijven thuiswerken, is meer geld nodig voor infrastructuur. Dat benadrukt de Mobiliteitsalliantie. De mobiliteitspartijen wijzen op andere rapporten die wel degelijk aangeven dat de vraag naar mobiliteit in de komende decennia zal gaan groeien.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceerde donderdag een onderzoek naar het effect van het thuiswerken op onder andere de mobiliteit. De verwachting van de organisatie is dat de drukte in de spits zal verdwijnen omdat door het structurele thuiswerken minder woon-werkverkeer de weg op gaat. Dit zou betekenen dat investeringen in extra infrastructuur niet nodig zijn, omdat de piekbelasting zal afnemen.

Grenzen van capaciteit

De Mobiliteitsalliantie – die al jaren pleit voor extra investeringen voor mobiliteit en infrastructuur – is het hier geenszins mee eens. Het verkeer nam inderdaad af tijdens corona en daardoor zal het moment dat de grenzen van de huidige capaciteit bereikt wordt iets opschuiven. Maar de grenzen zullen alsnog in zicht komen. “Als Mobiliteitsalliantie waarschuwden we al eerder voor coronabijziendheid. Het PBL richt zich eenzijdig op de korte termijn”, aldus Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie.

Inmiddels heeft het verkeer op de weg zich bovendien alweer hersteld tot 90 procent van het niveau voordat de coronapandemie toesloeg. En de recent verschenen Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toont ook aan dat de mobiliteitsbehoefte en het daadwerkelijke aantal verplaatsingen de komende decennia met tientallen procenten toenemen.

De Mobiliteitsalliantie wijst er bovendien op dat dergelijke rapporten in de afgelopen jaren steeds aan de voorzichtige kant bleken te zijn en dat de groei uiteindelijk groter was dan voorzien. Van Eijck: “Het is onbegrijpelijk dat de voorspelde autonome groei van het goederenvervoer, het OV, de fiets en andere vervoerstromen, volstrekt terzijde wordt geschoven. Er komen tot 2030 één miljoen woningen bij en tot 2040 bijna twee miljoen Nederlanders. Nu niks doen zorgt dat we vastlopen. Dat laten gebeuren is niet de manier om ander reisgedrag af te dwingen.”

Spreiding

Het onderzoek van de PBL verwacht voornamelijk positieve effecten van spreiding, want het totale aantal verplaatsingen zal niet afnemen. De Mobiliteitsalliantie is dan ook voorstander van spreiding en meer flexibele reispatronen; investeringen in infrastructuur hoort geen doel op zich te zijn. Om spreiding maximaal in te zetten zijn bovendien afspraken met werkgevers over flexibele werktijden en gespreide schooltijden nodig. Juist daar is tot nog toe weinig sprake van, meent het samenwerkingsverband.

Zelfs als die afspraken wel worden gemaakt, twijfelen de mobiliteitspartijen of dat voldoende is. Volgens hen is de verwachte groei dusdanig groot, dat alle maatregelen moeten worden ingezet. Van Eijck: “Investeren in infrastructuur is een onmisbaar deel van de mix. Er ligt daarnáást nog een enorme onderhoudsopgave aan onze infrastructuur waar de achterstand weggewerkt moet worden.”

Regeerakkoord

De Mobiliteitsalliantie wil dat de afspraken over een goede mobiliteit in het Regeerakkoord komen. Het samenwerkingsverband had zelfs al een conceptpassage hiervoor geschreven. “Vóór de coronacrisis liep Nederland vast, een reden om als mobiliteitspartijen de handen ineen te slaan. Door de coronacrisis staat de groei tijdelijk stil, maar dat is geen reden om achterover te leunen. Een schaalsprong vraagt om een lange voorbereidingstijd en tijdige investeringsbeslissingen. En extra investeringen in onderhoud en beheer van onze infrastructuur zijn nodig. Onze oproep aan het nieuwe kabinet is dan ook om flexibeler reizen te stimuleren, een schaalsprong in gang te zetten en ook te investeren in de verkeersveiligheid.”

Lees ook:

PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

4 reacties op “‘Thuiswerken neemt noodzaak voor investeringen in infra niet weg’”

Pat Rick|15.09.21|16:37

@Marinus: veel metropolen zoals Londen, New York of Tokyo hebben bewezen dat metro icm bus het meest (tijd)efficiënt is. Waarom zou Nederland speciaal zijn? De verspilling is nu gigantisch met files en gaan straks het pre-coronaniveau voorbij. Regio A’dam gaat gewoon vastlopen en bestaande oplossingen zoals nog meer bus, trein of BRT gaan gewoon niet helpen. Is geprobeerd. Wat is je specifieke CBS-document waar je naar verwijst? Metro moet naar hogere frequenties zoals 1 keer per 2 min zoals NY

Marinus Reips|13.09.21|11:04

Zodra er één sneltram- of metrolijn bij komt verdwijnen altijd meerdere gewone OV-lijnen of ze gaan niet meer van buitenwijk naar centrum, maar naar een station in de buitenwijk waar passagiers moeten overstappen. Reistijd voor lopen naar haltes en overstappen worden langer, maar tellen niet mee. Gevolg: mensen kiezen voor auto i.p.v. OV, zie cbs.nl. Stop met deze gigantische verspilling van gemeenschapsgeld. OV-reistijden kunnen en moeten korter, maar niet met prestigieuze metrolijnen.

Pat Rick|10.09.21|10:32

belangrijk blijven. Autonoom rijden en platooning kunnen de wegcapaciteit vergroten na 2030. Buiten de Randstad zijn nog schakels in het hoofdwegennet die aangepakt moeten worden. Daarnaast moet men veel wegcapaciteit inplannen voor goederenvervoer, want die groei zal niet alleen door binnenvaart en spoor worden opgevangen. Verder moet er een HSL-oost komen, om aan te sluiten op het Duitse HSL-net. HSLs kunnen alleen sommige vluchten vervangen op bestemmingen aangesloten op Europese HSL-net.

Pat Rick|10.09.21|10:18

Het PBL en Rli moeten ipv met investeringsplannen met een visie komen. Dat rond A’dam en R’dam/Den Haag hoogfrequent rail (metro) de backbone wordt van OV. Met busdiensten die aansluiten op metro in OV-hubs tbv voor/na-transport. Andere grote steden krijgen busbanen, waar ook het streekvervoer overheen kan. Stadvervoer is vraaggedreven, terwijl streekvervoer volgens een vast rooster rijdt en langzaam wordt uitgebouwd/ontwikkeld. Op het platteland zal individueel vervoer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.