College van B&W in Eindhoven (bron: gemeente Eindhoven)

Eindhovense straat weer open; verkeersbesluit was ‘onzorgvuldig’ genomen

De gemeente Eindhoven heeft het verkeersbesluit teruggedraaid om de Kruisstraat en de Woenselse Markt in de avonduren af te sluiten voor auto- en motorverkeer. Met de afsluiting wilde de gemeente de overlast van het verkeer aanpakken, maar op de maatregel kwamen klachten van ondernemers en bewoners in omliggende straten. De bezwaarcommissie heeft zich hierover gebogen en oordeelde dat het verkeersbesluit onzorgvuldig tot stand is gekomen.

Hoofdzakelijk jongeren veroorzaakten geluidsoverlast en gevaarlijke verkeerssituaties met hun voertuigen op de Kruisstraat en de Woenselse markt in de avond en nacht. In overleg met bewoners en ondernemers werd besloten om de straten af te sluiten tussen 20.00 en 05.00 uur. Het ging om een tijdelijke maatregel als proef.

Kort geding gaat niet door

Toch bleken lang niet alle omwonenden en bewoners hier blij mee. Bepaalde winkeliers klaagden dat hun zaken ’s avonds onbereikbaar werden. Zij verenigden zich en er zou zelfs vrijdag een kort geding dienen. Omdat de gemeente echter heeft besloten het advies van de commissie te volgen en het besluit herroept, is dit van de baan.

In een brief heeft het college van B en W de gemeenteraadsleden donderdag geïnformeerd over het eigen besluit, dat is gebaseerd op het advies van de bezwarencommissie. In die brief vertelt het college rekening te houden met teleurstelling bij bewoners over het intrekken van het verkeersbesluit, al zal een deel – waarschijnlijk kleiner – wel tevreden zijn.

Advies bezwaarcommissie

De groep die niet achter de actie stond kreeg afgelopen week ook het officiële advies van de bezwaarcommissie toegestuurd. Dat is ingezien door het Eindhovens Dagblad. De commissie oordeelt dat het besluit om de straat tijdelijk te sluiten voor auto- en motorverkeer onzorgvuldig is voorbereid en overhaast is genomen. Er is geen duidelijke belangenafweging gemaakt. “U mag niet alleen de positieve gevolgen voor het afgesloten gedeelte van de Kruisstraat beoordelen. U dient de verkeersbelangen in een groter gebied te betrekken”, citeert het ED.

Daarnaast zou onvoldoende zijn gemotiveerd waarom minder vergaande maatregelen niet werken, zoals optreden van de politie. In een eerdere brief van het college aan de gemeenteraadsleden uit juni wordt verwezen naar een grote politie-inzet en camera’s die waren geplaatst, maar volgens de gemeente bleef er sprake van overlast. Dit was uiteindelijk de reden dat de proef met de afsluiting van de Kruisstraat in de avond en nacht versneld van start ging. De commissie valt er verder over dat de gemeente spreekt over een tijdelijke pilot, zonder dat over een einddatum wordt gerept.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.