Amsterdamsestraatweg in Utrecht

Nieuwe inrichting maakt Utrechtse straat fiets- en voetgangersvriendelijk

Een snelheidsverlaging, verhoogde verkeersplateaus met een breed zebrapad en een brede middenberm van zeker één meter. Het zijn enkele maatregelen die de gemeente Utrecht doorvoert op de Amsterdamsestraatweg om de weg aantrekkelijker en veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. Op de weg gebeuren redelijk wat ongevallen en is het niet altijd prettig verblijven. De huidige inrichting van de straat draagt hieraan bij.  

In de straat komen wonen, winkelen, werken en verblijven bij elkaar, maar de weg kenmerkt zich door verschillende knelpunten. Het is hier vaak erg druk, omdat het een belangrijke verbindingsroute is voor fietsers tussen het noordwesten van de stad en het centrum. Er maken ongeveer 20.000 fietsers per dag gebruik van de route, 11.000 motorvoertuigen en er rijden acht bussen per uur. “De straat is nu vooral ingericht op doorstromen, zowel voor de auto als de fiets. De voetganger komt op veel plaatsen in de knel”, aldus de gemeente.

Verkeerde inrichting

Hoewel de straat nu al ingericht is met vrijliggende fietspaden, gebeuren er nog steeds relatief veel ongelukken. Er zijn jaarlijks gemiddeld ongeveer 75 letselongevallen en er komen klachten van bewoners die zich hier onveilig voelen. Vooral voor voetgangers kan het lastig zijn om over te steken en voor ouderen en mensen met een beperking wordt hun doorgang op de stoep te vaak gehinderd door bijvoorbeeld foutgeparkeerde fietsen of te grote uitstallingen van ondernemers. Daarnaast zien veel bomen langs de weg er slecht uit en is er sprake van hittestress.

Volgens de gemeente wordt deze gewaarwording versterkt door de inrichting, die ‘verouderd en niet meer van deze tijd’ is. Omdat de ASW vooral voor doorstroming wordt gebruikt, geeft dit weinig ruimte voor beleving. De brede weg nodigt bovendien automobilisten uit om snel te rijden, maar het overzicht is slecht omdat de openbare ruimte vol staat met allerlei objecten. Nu is een snelheid van 50 kilometer per uur nog toegestaan.

Ongevallen aanpakken

De gemeente wil de inrichting aanpakken en zo een aantrekkelijkere en veiligere straat creëren voor voetgangers, fietsers en uiteindelijk automobilisten. Daarvoor worden verschillende verbeteringen aangebracht tussen het spoorviaduct en de Marnixlaan. De pleinen krijgen bijvoorbeeld verhoogde verkeersplateaus met een breed zebrapad. Vrijwel overal komt een brede middenberm van ten minste één meter breed. Voetgangers kunnen daardoor de straat in twee etappes oversteken.

Omdat veel automobilisten nu nog te hard rijden, gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 kilometer per uur en komen er om circa 100 meter drempels. De gemeente wil zorgen voor beter zicht vanuit de zijstraten. Veel ongevallen in de straat gebeuren namelijk door het verkeer dat uit deze zijstraten komt. Daarom worden obstakels die het zicht hier belemmeren verwijderd, zoals parkeerplekken en fietsenrekken.

“We hopen dat we met deze plannen tegemoet komen aan de wensen van bewoners, ondernemers en bezoekers”, zegt wethouder Klaas Verschuure van Ruimtelijke Ontwikkeling. “De Straatweg verdient een blijvende verbetering van de leefbaarheid, sociale veiligheid, verkeersveiligheid en economische vitaliteit. Deze plannen vormen een onderdeel van een breder en veel langer lopend proces om van de Amsterdamsestraatweg een veiliger, mooiere en gezelliger toegangspoort tot de stad te maken.”

Extra groen

Hittestress is een behoorlijk probleem in de Amsterdamsestraatweg. Veel bomen die er nu zijn geplaatst, bevinden zich in slechte staat. Die hebben bovendien nauwelijks ruimte om verder te groeien. De gemeente plaatst daarom 110 nieuwe bomen, die onder- en bovengronds voldoende ruimte krijgen om uit te groeien tot volwaardige bomen. “De vergroening ziet er niet alleen aantrekkelijk uit maar is ook belangrijk voor klimaatbeheersing. Door de schaduw van de bomen en minder asfalt wordt de weg ‘s zomers koeler”, aldus de gemeente.

Het conceptplan voor de weg in vorige week gepubliceerd en is nog in te zien door bewoners, ondernemers en belanghebbenden. Zij kunnen hier nog tot 7 oktober op reageren. Naar verwachting kan het plan begin 2023 worden uitgevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “Nieuwe inrichting maakt Utrechtse straat fiets- en voetgangersvriendelijk”

Halmar Kranenburg|23.09.21|11:23

Om de 100m plateaus of drempels en de snelheid naar 30km/h…. voor doorgaande en lokale reizigers, chauffeurs en exploitatie van de busdienst een drama van jewelste. Zo wordt duurzaam OV langzaam maar zeker duurzaam afgebouwd.
Bij een groene inrichting hoort ook een busvriendelijk plaatje!

Halmar Kranenburg|23.09.21|11:21

Om de 100m plateaus of drempels, versmalling van de weg en de snelheid naar 30km/h…. voor olkale en doorgaande reizigers, chauffeurs en exploitatie van de busdienst een drama van jewelste. Zo wordt duurzaam verkeer langzaam maar zeker duurzaam afgebouwd.
Bij een mooie groene inrichting hoort ook een OV-vriendelijk plaatje!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.