Straat in Schiedam (bron: VK)

Nieuwe mobiliteitsvisie blijkt breekpunt voor Schiedamse coalitie

Sommige coalitiepartijen in de Zuid-Hollandse stad Schiedam weigeren moeilijke maar essentiële keuzes te maken op mobiliteitsgebied voor het belang van de stad. Dat vinden de fracties GroenLinks Schiedam en Progressief Schiedam, die daarom het vertrouwen in de coalitie hebben opgezegd. Wethouder Jeroen Ooijevaar heeft zijn ontslag ingediend. 

De coalitie in Schiedam bestaat uit een groot aantal partijen, die de afgelopen jaren wel vaker met elkaar hebben gebotst.Maar de onneembare horde blijkt de nieuwe mobiliteitsvisie te zijn. Door de coalitie is een visie voor een duurzame verstedelijking van Schiedam vorig jaar vastgesteld. Maar uitvoering van de mobiliteitsvisie in Schiedam bleek in het voorjaar niet op steun te kunnen rekenen van alle coalitiepartijen.

Financiering maatregelen

Om die reden werd voor de uitvoering besloten om te wachten tot na de zomer en om alle zorgen en wensen van de andere partijen nog te verwerken in de plannen. Die zorgen gingen hoofdzakelijk over de financiering van de maatregelen. Na de zomer bleken de nieuwe plannen alsnog niet voldoende om hierover tot een akkoord te komen.

“In het nieuwe voorstel is de financiering aangepast en zijn daarnaast ook alle inhoudelijke wensen die voor de zomer zijn geuit ingewilligd. Alsnog weigeren deze partijen de moeilijke maar essentiële keuze te maken voor het belang van de stad. Hieruit blijkt dat met deze partners geen afspraken meer te maken zijn”, schrijven GroenLinks Schiedam en Progressief Schiedam in een verklaring.

In zijn ontslagbrief schrijft voormalig wethouder Ooijevaar: “Besturen is vooruitzien en dat betekent dat we als stad moeten durven kiezen voor langetermijnoplossingen, zelfs als ze op de korte termijn niet bij iedereen populair zijn. Alleen dan kunnen we onze ambities waarmaken zonder mens, natuur en welzijn te schaden. Helaas hebben mijn fracties in de coalitie de steun voor deze langetermijnoplossingen niet ervaren, ondanks afspraken die daarover gemaakt zijn.”

Betaald parkeren

Een grote hindernis bleek betaald parkeren te zijn. Volgens de VVD is het heel belangrijk dat bij het besluit om betaald parkeren in te voeren een goed alternatief wordt geboden aan automobilisten en dat de gemeente een goed verhaal heeft richting deze verkeersdeelnemers. VVD-fractievoorzitter Onno Spek vertelt tegen Schie TV dat hij bijvoorbeeld denkt aan innovatieve parkeerplekken aan de randen van de wijk. Maar die alternatieven zijn niet concreet genoeg in de deze week behandelde plannen.

“Wij willen de automobilist niet uit zijn auto pesten. Er zijn niet veel alternatieven beschreven in het uitvoeringsprogramma, waarbij wij een goed verhaal hebben voor mensen in de wijk.” Omdat GroenLinks en Progressief Schiedam uit de coalitie zijn gestapt, gaan coalitiepartijen AOV, D66, VVD en CDA samen als minderheidskabinet door. Het uitvoeringsprogramma mobiliteit is voorlopig van de agenda gehaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe mobiliteitsvisie blijkt breekpunt voor Schiedamse coalitie - VerkeersNet
Straat in Schiedam (bron: VK)

Nieuwe mobiliteitsvisie blijkt breekpunt voor Schiedamse coalitie

Sommige coalitiepartijen in de Zuid-Hollandse stad Schiedam weigeren moeilijke maar essentiële keuzes te maken op mobiliteitsgebied voor het belang van de stad. Dat vinden de fracties GroenLinks Schiedam en Progressief Schiedam, die daarom het vertrouwen in de coalitie hebben opgezegd. Wethouder Jeroen Ooijevaar heeft zijn ontslag ingediend. 

De coalitie in Schiedam bestaat uit een groot aantal partijen, die de afgelopen jaren wel vaker met elkaar hebben gebotst.Maar de onneembare horde blijkt de nieuwe mobiliteitsvisie te zijn. Door de coalitie is een visie voor een duurzame verstedelijking van Schiedam vorig jaar vastgesteld. Maar uitvoering van de mobiliteitsvisie in Schiedam bleek in het voorjaar niet op steun te kunnen rekenen van alle coalitiepartijen.

Financiering maatregelen

Om die reden werd voor de uitvoering besloten om te wachten tot na de zomer en om alle zorgen en wensen van de andere partijen nog te verwerken in de plannen. Die zorgen gingen hoofdzakelijk over de financiering van de maatregelen. Na de zomer bleken de nieuwe plannen alsnog niet voldoende om hierover tot een akkoord te komen.

“In het nieuwe voorstel is de financiering aangepast en zijn daarnaast ook alle inhoudelijke wensen die voor de zomer zijn geuit ingewilligd. Alsnog weigeren deze partijen de moeilijke maar essentiële keuze te maken voor het belang van de stad. Hieruit blijkt dat met deze partners geen afspraken meer te maken zijn”, schrijven GroenLinks Schiedam en Progressief Schiedam in een verklaring.

In zijn ontslagbrief schrijft voormalig wethouder Ooijevaar: “Besturen is vooruitzien en dat betekent dat we als stad moeten durven kiezen voor langetermijnoplossingen, zelfs als ze op de korte termijn niet bij iedereen populair zijn. Alleen dan kunnen we onze ambities waarmaken zonder mens, natuur en welzijn te schaden. Helaas hebben mijn fracties in de coalitie de steun voor deze langetermijnoplossingen niet ervaren, ondanks afspraken die daarover gemaakt zijn.”

Betaald parkeren

Een grote hindernis bleek betaald parkeren te zijn. Volgens de VVD is het heel belangrijk dat bij het besluit om betaald parkeren in te voeren een goed alternatief wordt geboden aan automobilisten en dat de gemeente een goed verhaal heeft richting deze verkeersdeelnemers. VVD-fractievoorzitter Onno Spek vertelt tegen Schie TV dat hij bijvoorbeeld denkt aan innovatieve parkeerplekken aan de randen van de wijk. Maar die alternatieven zijn niet concreet genoeg in de deze week behandelde plannen.

“Wij willen de automobilist niet uit zijn auto pesten. Er zijn niet veel alternatieven beschreven in het uitvoeringsprogramma, waarbij wij een goed verhaal hebben voor mensen in de wijk.” Omdat GroenLinks en Progressief Schiedam uit de coalitie zijn gestapt, gaan coalitiepartijen AOV, D66, VVD en CDA samen als minderheidskabinet door. Het uitvoeringsprogramma mobiliteit is voorlopig van de agenda gehaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.