Uitlaat. FOTO: Archief TankPro

Eindhoven overweegt straat opnieuw af te sluiten tegen verkeersoverlast

De gemeente Eindhoven speelt toch weer met het idee om de Kruisstraat in de avonduren af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Daarvan was afgelopen zomer al sprake, maar de maatregel werd teruggedraaid nadat de gemeente op de vingers werd getikt door de bezwarencommissie. Het verkeersbesluit was ‘onzorgvuldig’ genomen. De gemeente denkt er nu aan het gebied zelfs uit te breiden, maar daarbij zorgt ze wel voor een gedegen vooronderzoek en een goede belangenafweging.

Voor de straat de eerste keer werd afgesloten, was volgens het college van B en W in Eindhoven sprake van een ‘intimiderende en onhoudbare situatie onder meer door showgedrag van rondrijdende automobilisten en groepen die overlast gaven op de Kruisstraat en Woenselse Markt’. De straat is sinds begin september tussen 20.00 en 05.00 uur weer toegankelijk is voor auto’s en de overlast valt mee. Maar de gemeente vreest dat het probleem zonder structurele oplossing zal terugkeren.

Klachten

Het afsluiten van de straat in de avonduren had tot gevolg dat de verkeersveiligheid verbeterde en ook flink wat buurtbewoners waren erover te spreken. Toch kon het besluit niet bij iedereen op enthousiasme rekenen. Vooral winkeliers klaagden dat hun zaken ’s avonds onbereikbaar werden en ze wilden naar de rechtbank stappen. Het kort geding ging uiteindelijk niet door omdat de gemeente het verkeersbesluit terugdraaide.

Hoewel de hinder nu dus meevalt, is de angst dat die vooral in de zomermaanden zal terugkeren. De verkeerssituatie in de Kruisstraat en op de Woenselse Markt blijft dan ook een belangrijk aandachtspunt in het gebied. Behalve het afsluiten van een groter gebied om zo een waterbedeffect te voorkomen, wil de gemeente op korte termijn met enkele aanvullende maatregelen de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Dat gaat om het anders inrichten van enkele parkeerplaatsen, het inrichten van venstertijden voor bevoorrading en het plaatsen van bloembakken. Dit laatste draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het verblijfsgoed aan de akoestiek.

Onderbouwing

Voor deze verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit noodzakelijk. Daarvoor zal de gemeente steeds vooraf onderzoek uitvoeren, zodat het verkeersbesluit goed kan worden onderbouwd. Daarnaast is het belangrijk dat de Eindhoven zorgt voor voldoende draagvlak bij de inwoners en winkeliers die hiermee te maken krijgen. Het resultaat daarvan is wel dat de invoering van de nieuwe verkeersmaatregelen wat langer zal duren. Als alles goed gaat is het de verwachting om pilots of maatregelen vanaf eind maart 2022 te kunnen uitvoeren.

Lees ook:

Eindhovense straat weer open; verkeersbesluit was ‘onzorgvuldig’ genomen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.