File. Foto: Marco Assis / iStock

ASML bespaart 7 miljoen autokilometers met nieuwe P&R

Duizenden medewerkers van ASML kunnen sinds maandag parkeren bij de nieuwe Park & Ride in Eersel in plaats van bij de hoofdlocatie op bedrijventerrein De Run in Veldhoven. Door de groei van het bedrijf zullen er eind 2022 zo’n 17.000 mensen werken en er is niet voor al die medewerkers parkeerruimte.

Deze nieuwe locatie in Eersel biedt ruimte aan zeker 2.000 auto’s en die hoeven dus niet meer over de Kempenbaan naar De Run te rijden. Dit is een zeer drukke route rondom Eindhoven. Vanaf de hublocatie staan bussen en e-bikes klaar om de werknemers naar het bedrijf te brengen. Volgens ASML scheelt dit ongeveer 7 miljoen gereden kilometers.

Drukte op de weg aanpakken

ASML heeft al lange tijd de ambitie om een bijdrage te leveren aan het verlichten van de verkeersdruk in de regio Eindhoven. Daarvoor tekenden het bedrijf, de gemeenten Veldhoven, Eindhoven, de provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat al in december 2018 een overeenkomst. Zij investeerden ook allemaal in een maatregelenpakket en de aansluiting op de A67 en de verbreding van de Kempenbaan West zijn voorbeelden uit dit pakket.

Daarnaast wil ASML de medewerkers overhalen om anders te reizen met een MaaS-app. Het is namelijk niet alleen de ambitie van het bedrijf om de parkeerproblemen op te lossen en de verkeersdrukte rondom Eindhoven aan te pakken, maar ook om het woon-werkverkeer te verduurzamen. Het is zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, zodat het ook daadwerkelijk aantrekkelijk wordt om de auto te laten staan. Bovendien wordt het OV meteen afgerekend en geadministreerd. Op die manier zijn de OV-kosten meteen vergoed.

Regio Eindhoven

Deze app is niet alleen voor ASML-werknemers. Ook medewerkers van de gemeente Eindhoven kunnen hiermee hun woon-werkverkeer plannen en het is de ambitie om het gebruik te laten groeien. Eind volgend jaar wil TURNN circa 25.000 tot 30.000 actieve gebruikers hebben. De verwachting is dat meer werkgevers zich gaan aansluiten, omdat zij merken dat het drukker wordt en er geen ruimte is voor extra parkeerplaatsen, vertelde de Eindhovense wethouder Monique List in mei. “We moeten de mobiliteit van de toekomst organiseren met elkaar en met meer wegen aanleggen gaat het niet lukken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.