Verkeerslichten bij kruispunt in Hoofddorp

TomTom wil vervuiling tegengaan met realtime informatie op kruispunten

Een optimale doorstroming op kruispunten is voordelig voor de verkeersveiligheid en vermindert congestie. Dit laatste betekent ook weer minder schadelijke uitstoot. Tegelijkertijd ontstaat een groot deel van de vertraging in steden juist op kruispunten met verkeerslichten. TomTom heeft daarom een nieuw product gelanceerd waarmee het eenvoudig is om kruispuntstromen in beeld te brengen.

Volgens data van de navigatiedienst wordt de meerderheid van de verkeersopstoppingen in een stad veroorzaakt door kruispunten met verkeerslichten. Deze hinderen de doorstroming van het verkeer. Bovendien komen hier vaak auto’s en voetgangers en fietsers bij elkaar, die daardoor de schadelijke stoffen inademen. Juist dit maakt de noodzaak hoog om de verkeerslichten goed op elkaar af te stemmen.

Onvolkomenheden hardware

Dit kan nu al met gespecialiseerde sensoren en hardware, maar nog lang niet alle kruispunten zijn hiermee uitgerust en het is duur om te realiseren. Verder is de hardware soms verouderd, is die lastig te onderhouden en de sensoren zijn niet altijd optimaal ingesteld, waardoor ze niet al het aankomende verkeer kunnen analyseren. De navigatiedienst wijst erop dat het mogelijk is om verkeersstromen bij kruispunten te analyseren zonder dat hier sensoren aan te pas hoeven te komen.

Tekst loopt door onder foto

Vertraging rotonde Woerden

Daarvoor heeft TomTom Junction Analytics ontwikkeld, waarmee het op basis van floating car data een meer duurzame oplossing kan realiseren waarvoor geen sensoren nodig zijn. Het gaat dan om data van bijvoorbeeld slimme auto’s en vrachtwagens, maar ook smartphones. Via dit product krijgen infrabeheerders een realtime beeld van de voertuigbewegingen en de verkeerslichten, zodat zij kruispunten in de gaten kunnen houden zonder dat hier complexe of dure hardware aan te pas hoeft te komen.

Oorzaken en oplossingen

Dit product geeft inzicht in meerdere zaken die de doorstroming op een kruispunt kunnen veroorzaken, zoals de afstand van wachtende voertuigen, het gemiddelde aantal stops per voertuig en de duur van voertuigen om door de naderingslijn te rijden. Omdat beheerders die informatie realtime kunnen inzien, kunnen ze een geïnformeerde keuze maken over de aanpak.

Mogelijke oplossingen waar de navigatiedienst aan denkt, zijn bijvoorbeeld het verbeteren van de tijd die het duurt voor een verkeerslicht weer op groen springt, het kalibreren van de verkeersmodellen en het optimaliseren van knooppunten. Dit nieuwe product biedt daarnaast informatie over plekken waar het meeste vertraging ontstaat. De gegevens kunnen worden ingevoerd in andere systemen. Hastig gaat dit product in ieder geval toevoegen aan het aanbod.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.