MaaS-app GOAN

Opnieuw twee MaaS-apps gelanceerd

Alle vormen van vervoer op een duidelijke plek bij elkaar. Dat is het doel van MaaS-apps en daarvan zijn er afgelopen week weer twee gelanceerd. Het gaat ditmaal om de MaaS-apps GOAN! en Amaze Mobility. De laatste richt zich vooral op het verduurzamen van het woon-werkverkeer en startte op de Zuidas, terwijl GOAN! is gericht op het verkeer in Twente.

Deze twee MaaS-apps komen voort uit de zeven pilots van het miniserie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin worden de aanbieders van allerlei vormen van mobiliteit bij elkaar gebracht, waardoor reizigers in de app het vervoer kunnen plannen, boeken en betalen. Hoewel de pilots regionaal zijn begonnen, zijn ze landelijk op te schalen en dus voor heel Nederland te gebruiken.

‘App is nooit echt af’

De app GOAN! startte een jaar geleden onder een kleine groep testgebruikers, maar inmiddels is de app voor de hele provincie beschikbaar gesteld. Het is de ambitie van de makers dat reizigers hierdoor een reis gaan plannen met veel verschillende vervoersmiddelen en dat ze vaker combinaties maken. “Natuurlijk is het openbaar vervoer met bus, trein en buurtbus in de app opgenomen, maar je kunt in de app ook kiezen voor deelvervoer, zoals de OV-fiets of GreenWheels”, aldus wethouder Anja Prins van de gemeente Losser. Zij is ook voorzitter van het pilotproject Mobility as a Service Twente.

Het is de ambitie om de app verder uit te bouwen en nog meer mobiliteitsaanbieders aan te sluiten. “De app is nooit echt af, want de ontwikkelingen gaan altijd door. Zo zitten we nog om tafel met verschillende deelmobiliteitsaanbieders. Een nieuwe deeltaxi (Noaberhopper) wordt komende maanden aangesloten op de GOAN!-app. Ook zijn aansluitingen met aanbieders van deelauto’s, deelfietsen en e-stepjes in voorbereiding. En we gaan volop aan de slag om via een campagne GOAN! onder de aandacht te brengen van alle Twentenaren.”

Gemak staat voorop

Amaze heeft ook de ambitie om het reisgedrag te veranderen en de app moet ervoor zorgen dat forenzen minder vaak de auto pakken. Ze moeten soms deelvervoer kiezen, andere keren de fiets en dan weer het OV. Nog niet alle mobiliteitsaanbieders zijn aangesloten, maar er zijn bijvoorbeeld wel al deelauto’s van Amber, deelfietsen van Urbee en taxi’s van TCA te boeken. Daarnaast zijn de dichtstbijzijnde OV-fietsen en deelscooters van Felyx en Check te vinden.

Frank van Tussenbroek van Amaze Mobility over de nieuwe app: “Wij hebben Amaze ontwikkeld om reisopties van A naar B overzichtelijk te maken en je te laten kiezen voor het vervoersmiddel dat op dat moment het beste bij je past. Bijvoorbeeld een deelfiets wanneer de zon schijnt, of een elektrische deelscooter wanneer je duurzaam wilt reizen. Gemak staat voorop: alles overzichtelijk in één app, van het vinden van het dichtstbijzijnde vervoersmiddel en het boeken van je reis, tot het afrekenen en het overzicht van al je reizen. Onze ambitie is om van Amaze Mobility dé mobiliteitsapp van heel Nederland te maken.”

Openbaar vervoer

Er zijn al enkele andere apps gelanceerd die komen vanuit de pilots van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Gaiyo-app werd een jaar geleden gelanceerd en de app TURNN wordt ook al enkele maanden beproefd rondom Eindhoven. Gaiyo kon volgende week weer een volgende stap zetten in het aansluiten van de vervoerders en ging een samenwerking aan met U-OV.

Daardoor biedt het voortaan twee soorten tickets van U-OV aan in de app. Het sloot een maand eerder ook al samenwerkingen met de Rotterdamse vervoerder RET, HTM-fiets en bakfietsaanbieder Cargoroo.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.