Auto's op doorgaande weg Breda, infrastructuur

Onderzoek: wegen stromen weer vol omdat ‘het moet’

De vermindering van de drukte tijdens de spitsuren zou mogelijk een van de belangrijkste langetermijneffecten van de coronapandemie worden. Toch staat er inmiddels weer regelmatig file tijdens de spits en dat komt voornamelijk door woon-werkverkeer. Waarom zitten er weer zo veel forenzen in de auto? Werkgevers blijken te worstelen met het thuiswerkbeleid. 

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van I&O Research in opdracht van de Coalitie Anders Reizen. Die studie wijst uit dat werknemers zelf vaak wel bereid zijn hun gedrag aan te passen en het thuiswerken omarmd hebben. 40 procent van de werkende Nederlanders wil in de toekomst minder vaak of helemaal niet reizen.

Maar daar tegenover staan de werkgevers. 6 op de 10 werkgevers hebben niets gecommuniceerd over de manier van werken ná corona. Een deel wil gewoon terugkeren naar het oude normaal. Daardoor worden kansen gemist, denkt directeur Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen. “We hebben nú de kans om het werken en reizen te herdefiniëren. Wie toch teruggaat naar het oude normaal, ziet binnenkort talent vertrekken.”

Cijfers

De toename van het verkeer is ondertussen duidelijk zichtbaar. In de afgelopen weken werden meerdere records gebroken voor de spitsdrukte dit jaar. Dinsdagochtend stond er bijna 760 kilometer file; het meeste sinds het begin van 2021. Volgens ANWB droegen enkele ongevallen bij aan de drukte, maar was vooral het woon-werkverkeer de boosdoener. Een week eerder werd het record van 2021 ook al gebroken en op die dag stond er 555 kilometer file.

Het verkeer nam ook in het derde kwartaal van 2021 al toe, blijkt uit data van Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De verkeersvraag in de spits kwam uit op -7 procent ten opzichte van de situatie voor de pandemie. Gedurende de rest van de dag en in het weekend was het van juli tot en met september wel even druk als voor corona.

Behoefte aan thuiswerken

I&O Research stelt vast dat de meeste directeuren en topmannen bij bedrijven het onwenselijk vinden als wordt teruggekeerd naar oude patronen. Met andere woorden, zij willen niet dat werkenden weer allemaal elke dag naar kantoor gaan. Een deel van de werknemers lijkt hier ook geen behoefte aan te hebben, al zegt nog eens 40 procent niet goed thuis te kunnen werken.

Werknemers hebben meerdere redenen om thuis te willen werken. De meest belangrijke zijn dat ze hierdoor minder hoeven te reizen en dat ze door het thuiswerken flexibeler met werktijden om kunnen gaan. Deze werknemers vinden het onder andere een voordeel dat ze minder CO2 uitstoten en dat ze verder van de werklocatie kunnen wonen. Slechts 15 procent zegt thuis te werken omdat dit beleid van het bedrijf is.

Tekst loopt door onder grafiek

Voordelen thuiswerken (bron: I&O Research)

Onzekerheid over beleid

Inmiddels concluderen de onderzoekers dat er sprake lijkt te zijn van een ontwikkeling waarin veel medewerkers weer dagelijks op pad gaan naar het werk. Dit is deels te verklaren omdat maar vier op de tien werkenden in augustus iets te horen heeft gekregen van zijn werkgever over hoe na de coronacrisis wordt omgegaan met thuis of op kantoor werken. Lang niet alle werkgevers weten precies hoe ze nu invulling moeten geven aan de definitie van een ‘normale’ werkweek.

Daarnaast hebben zij te maken met dilemma’s. Aan de ene kant vragen werknemers om globale richtlijnen over de wijze waarop het ‘hybride werken’ moet worden ingevuld. Tegelijkertijd hechten zij sterk aan de keuzevrijheid om thuis te mogen werken (71%) óf om naar de werkplek te mogen (74%). Volgens de onderzoekers zijn werkgevers daarom huiverig om een nieuwe norm te stellen waarbij voortaan een substantieel deel van de werkweek thuis wordt gewerkt.

Werkgeluk

De manier waarop er wordt omgegaan met het hybride werken is echter belangrijk voor het werkgeluk, meent de directeur van de Coalitie Anders Reizen. Houppermans: “Dan moet je dus nu niet iedereen terug naar kantoor fluiten. We hebben een wereldwijde crisis van anderhalf jaar achter de rug. Laat oude waardepatronen los die het hybride werken nog in de weg staan. Anders doen we onszelf en onze leefomgeving tekort. Werkgevers kunnen het moment benutten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.