Fietsplek in een sprinter (foto: Marieke)

‘Pilot fiets reserveren in trein leverde scala aan problemen op’

De pilot van spoorvervoerder NS waarbij reizigers plek voor de fiets moesten reserveren in de trein werkt niet. Dat concluderen de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover, die spreken van een systeem dat ‘een en al willekeur’ is voor reizigers. De twee roepen NS dan ook met klem op geen vervolg te geven aan de pilot. “Het systeem van fietsreserveren in de trein lijkt een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein.”

De proef van NS kon nooit op veel begrip rekenen van de consumentenorganisaties, maar toch zette de vervoerder dit door. Daarom verzamelden de twee organisaties klachten en het blijkt dat behoorlijk wat reizigers evenmin positief zijn. Technische drempels en systeemfouten werden meerdere malen ervaren en reizigers vonden het gebrek aan flexibiliteit niets. Als een treinende fietser zijn overstap miste, kon het zomaar voorkomen dat het niet mogelijk was om voor een volgende trein een plekje te reserveren.

Schijnreservering

Het grootste probleem was dat reizigers ondanks de reservering geen zekerheid had op een plekje. De twee organisaties spreken van een ‘schijnzekerheid van de reservering’. Het kon ten tijde van de pilot nog steeds voorkomen dat er teveel fietsen in de trein stonden, reizigers plekken bezet hielden met hulpmiddelen of dat er minder fietsplekken beschikbaar waren. “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, concludeert Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”

Uiteindelijk zijn over de proef die liep van 10 juli tot en met 15 september bijna tweehonderd klachten binnen gekomen. Op basis daarvan kunnen Rover en de Fietsersbond alleen maar instemmen met de kritiek van de gebruikers en ze dringen er bij NS op aan dat de vervoerder aan de slag gaat met het creëren van meer fietsplekken in de trein.

Extra plekken realiseren

De organisaties herhalen de drie voorstellen die ze al eerder hebben gedaan. Extra fietsplekken realiseren kan bijvoorbeeld door het verlengen van de treinen, door een lager tarief te rekenen voor het meenemen van een fiets in de sprinter en door de inrichting aan te passen. “We hebben gezien dat dat het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein geen oplossing is voor het gebrek aan fietsplekken. De fietsreservering werpt alleen extra drempels op voor de reiziger en draagt daarom niet bij aan laagdrempelig openbaar vervoer als alternatief voor de auto.”

Lees ook:

Onbegrip over besluit reserveringsplicht fiets in trein

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.