Truck in Breda

Wetenschappers: ‘Leg gemotoriseerd verkeer aan banden’

Europese beleidsmakers vergeten de meest effectieve maatregel om de CO2-uitstoot van wegvervoer sterk te verminderen, namelijk het beperken van het gemotoriseerde verkeer. Vooral door de populariteit van zware SUV’s worden veel positieve ontwikkelingen teniet gedaan. Dat vinden de leden van de European Academies’ Science Advisory Council (EASAC), een onafhankelijke raad van wetenschappers die samen advies geven voor Europees beleid. Zij doen een dringend beroep op beleidsmakers om niet alleen naar technische oplossingen te kijken.

Ze hopen dat hun pleidooi gehoor vindt vanwege de klimaattop. Het wegverkeer is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot in de Europese Unie. Een rapport van de EASAC uit 2019 liet al zien dat het huidige EU-beleid niet voldoende is om te voorkomen dat de aarde niet meer dan 2 graden opwarmt. “Een optie die beleidsmakers dringend op tafel moeten leggen, is het vermijden en beperken van de vraag naar gemotoriseerd vervoer”, vertelt professor George Giannopoulos.

Beperkte positieve effecten

De leden van deze wetenschappelijke raad ontkennen niet dat technologische oplossingen zoals digitalisering, verbeterde batterijen en hernieuwbare brandstoffen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het duurzamer maken voor het milieu. Maar het beleid is daar momenteel te sterk op gericht, terwijl de positieve effecten beperkt blijven aangezien vooral zwaardere auto’s met krachtigere motoren maar aan populariteit blijven groeien.

“Deze trend compenseert alle verbeteringen op het gebied van brandstofefficiëntie en het effect van een groter aandeel elektrische voertuigen”, vertelt William Gillett uit. Hij is Energy Program Director binnen de EASAC. “In 2020 groeide de verkoop van brandstofverslindende SUV’s tot maar liefst 42 procent van de wereldwijde automarkt.”

Tekst loopt door onder afbeelding

SUV's (bron: EASAC)

Steeds meer auto’s worden elektrisch, maar Gillett legt uit dat dit het probleem niet zal oplossen. “De productie van productie van grotere auto’s heeft een veel zwaardere impact op de hulpbronnen en vereist aanzienlijk meer batterijvermogen. We moeten gaan voor een veel bredere set van regels en prikkels.” De Europese wetenschappers hopen dat de beslissers van de Europese lidstaten bereid zijn om beleid te maken dat gericht is op gedragsverandering.

Advies

Twee jaar geleden schreef de EASAC ook al een rapport met enkele adviezen aan de EU. De belangrijkste tip daaruit was om de vraag naar conventioneel gemotoriseerd vervoer verder te beperken. Steden en lokale autoriteiten spelen hierin een belangrijke rol, door wandelen, fietsen en het delen voertuigen te stimuleren én door het gebruik van personenauto’s zoveel mogelijk te ontmoedigen in stedelijk gebied.

De wetenschappers willen daarnaast dat meer mensen gebruik gaan maken van het OV. Dit kan door gebruik te maken van Mobility as a Service, door goede, actuele reisinformatie te verstrekken en door te investeren in busbanen en bijvoorbeeld park-and-ride-regelingen voor reizigers die overstappen op het openbaar vervoer.

Tegen grote wagens

Een ander advies was om de aanschaf van grote, vervuilende wagens zoveel mogelijk te ontmoedigen. Dat kan onder andere door regelgeving. Die moet erop zijn gericht om overmaatse personenauto’s met verbrandingsmotoren zo snel mogelijk uit het wagenpark te weren. Gedragscampagnes kunnen daarbij eveneens niet vergeten worden. Zo krijgt het publiek het idee dat deze grote voertuigen ongewenst zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wetenschappers: 'Leg gemotoriseerd verkeer aan banden' - VerkeersNet
Truck in Breda

Wetenschappers: ‘Leg gemotoriseerd verkeer aan banden’

Europese beleidsmakers vergeten de meest effectieve maatregel om de CO2-uitstoot van wegvervoer sterk te verminderen, namelijk het beperken van het gemotoriseerde verkeer. Vooral door de populariteit van zware SUV’s worden veel positieve ontwikkelingen teniet gedaan. Dat vinden de leden van de European Academies’ Science Advisory Council (EASAC), een onafhankelijke raad van wetenschappers die samen advies geven voor Europees beleid. Zij doen een dringend beroep op beleidsmakers om niet alleen naar technische oplossingen te kijken.

Ze hopen dat hun pleidooi gehoor vindt vanwege de klimaattop. Het wegverkeer is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot in de Europese Unie. Een rapport van de EASAC uit 2019 liet al zien dat het huidige EU-beleid niet voldoende is om te voorkomen dat de aarde niet meer dan 2 graden opwarmt. “Een optie die beleidsmakers dringend op tafel moeten leggen, is het vermijden en beperken van de vraag naar gemotoriseerd vervoer”, vertelt professor George Giannopoulos.

Beperkte positieve effecten

De leden van deze wetenschappelijke raad ontkennen niet dat technologische oplossingen zoals digitalisering, verbeterde batterijen en hernieuwbare brandstoffen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het duurzamer maken voor het milieu. Maar het beleid is daar momenteel te sterk op gericht, terwijl de positieve effecten beperkt blijven aangezien vooral zwaardere auto’s met krachtigere motoren maar aan populariteit blijven groeien.

“Deze trend compenseert alle verbeteringen op het gebied van brandstofefficiëntie en het effect van een groter aandeel elektrische voertuigen”, vertelt William Gillett uit. Hij is Energy Program Director binnen de EASAC. “In 2020 groeide de verkoop van brandstofverslindende SUV’s tot maar liefst 42 procent van de wereldwijde automarkt.”

Tekst loopt door onder afbeelding

SUV's (bron: EASAC)

Steeds meer auto’s worden elektrisch, maar Gillett legt uit dat dit het probleem niet zal oplossen. “De productie van productie van grotere auto’s heeft een veel zwaardere impact op de hulpbronnen en vereist aanzienlijk meer batterijvermogen. We moeten gaan voor een veel bredere set van regels en prikkels.” De Europese wetenschappers hopen dat de beslissers van de Europese lidstaten bereid zijn om beleid te maken dat gericht is op gedragsverandering.

Advies

Twee jaar geleden schreef de EASAC ook al een rapport met enkele adviezen aan de EU. De belangrijkste tip daaruit was om de vraag naar conventioneel gemotoriseerd vervoer verder te beperken. Steden en lokale autoriteiten spelen hierin een belangrijke rol, door wandelen, fietsen en het delen voertuigen te stimuleren én door het gebruik van personenauto’s zoveel mogelijk te ontmoedigen in stedelijk gebied.

De wetenschappers willen daarnaast dat meer mensen gebruik gaan maken van het OV. Dit kan door gebruik te maken van Mobility as a Service, door goede, actuele reisinformatie te verstrekken en door te investeren in busbanen en bijvoorbeeld park-and-ride-regelingen voor reizigers die overstappen op het openbaar vervoer.

Tegen grote wagens

Een ander advies was om de aanschaf van grote, vervuilende wagens zoveel mogelijk te ontmoedigen. Dat kan onder andere door regelgeving. Die moet erop zijn gericht om overmaatse personenauto’s met verbrandingsmotoren zo snel mogelijk uit het wagenpark te weren. Gedragscampagnes kunnen daarbij eveneens niet vergeten worden. Zo krijgt het publiek het idee dat deze grote voertuigen ongewenst zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Wetenschappers: ‘Leg gemotoriseerd verkeer aan banden’”

Pat Rick|22.11.21|13:11

Inderdaad: De milieubeweging moet zich inzetten tegen SUV’s en voor kleine elektrische wagens. Of tegen aardgas dat van heel ver moet komen (waarbij 30 % verloren gaat tijdens transport en het gas 23 keer een erger broeikas gas is dan CO2). Of bestellen via webwinkels op andere continenten.

Ipv echte impact te maken en bewustzijn bij autorijders mtv SUV-keuze kiest de milieubeweging liever soft targets zoals luchtvaartmaatschappijen, oliemaatschappijen, vliegvelden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.