Geld, boete, tientjes (bron: Vincent)

Mogelijke toeslag voor reizigers naar Schiphol vanaf 2036

Als het Rijk niet met 1,5 miljard euro financiering komt voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, moet iedereen die met auto, trein, metro of bus van en naar knooppunt Schiphol reist straks een toeslag van 2 euro meebetalen. Dat is het plan B dat een alliantie van overheden en bedrijven heeft bedacht. De toeslag zou moeten ingaan vanaf het moment dat de metrolijn naar Schiphol klaar is, naar verwachting in 2036.

In die ‘Nationale Alliantie’ zitten de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. In april bleek dat het Nationaal Groeifonds een bedrag van 1,5 miljard euro heeft gereserveerd voor het doortrekken van de Amsterdamse metrolijn. Dat gebeurde onder de voorwaarde dat het Rijk voor 9 januari voor nog eens 1,5 miljard euro zou zorgen.

De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (Vervoer) schrijft nu in een brief aan de regioraad van de vervoerregio Amsterdam dat de alliantie niet verwacht dat er voor 9 januari zicht is op dat geld vanuit het Rijk, “gezien de demissionaire status van het kabinet en de nog voortdurende vorming van een nieuw kabinet”.

Plan B

Daarom is er alvast een plan B gemaakt, de Tijdelijke Bereikbaarheidstoeslag Knooppunt Schiphol (TBKS). De alliantie beredeneert dat alle reizigers van en naar knooppunt Schiphol ervan profiteren als de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar de luchthaven, omdat het “meer ruimte creëert in de trein, op het spoor, in de bus en op de weg rondom Schiphol”. Het gaat daarbij alleen om reizigers die Schiphol als begin- of eindhalte gebruiken, niet om de overstappers. Voor werknemers wordt een toeslag van 0,25 eurocent voorgesteld. De heffing kan weer worden opgeheven zodra het nodige bedrag is opgehaald.

De Vries benadrukt in de brief dat het nog niet zeker is dat de toeslag er gaat komen. “Als er alsnog geld vanuit het Rijk komt, dan kunnen we afzien van plan B.”

Bron: ANP

Lees ook:

Ruim 2,5 miljard euro uit Groeifonds naar grote OV-projecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

3 reacties op “Mogelijke toeslag voor reizigers naar Schiphol vanaf 2036”

Martin Kroon|26.11.21|11:06

De onlogica van een heffing voor wie nu al per OV naar Schiphol reist is stuitend.
Je gaat dus straffen wie al het gewenste gedrag vertoont! Hoe wordt dit geregeld?
Als ik per trein van Leiden via Schiphol naar Amsterdam CS reis, moet ik dan ook meebetalen?
Je kunt het autoprobleem niet oplossen door de oplossing duurder te maken.

[Dit lijkt inderdaad op maatregelen die gevaccineerden raken om de vermeende vrijheid van ongevaccineerden te dienen………]

Wolfgang Spier|26.11.21|10:16

U kunt per stoptrein vanuit Hoorn Kersenboogerd, Weesp, Sassenheim, Almere Oostvaarders (en veel meer woonwijken) rechtstreeks naar Schiphol. De overheid wil nu 2 euro extra per rit om de Noord-Zuid-metro te verlengen naar Schiphol (of 110 euro per jaar als u daar werkt). Dan moet u straks enkele kilometers vóór Schiphol (met uw koffers) overstappen op die metro. U krijgt er een kwartier reistijd bij. U ziet dat de overheid snelwegen blijft verbreden. En denkt na…..

Pat Rick|24.11.21|11:49

Hallucinant hoe dit dossier wordt verpruts door politiekers. Het is een no-brainer, maar men wil blijven discussiëren om maar geen geld te hoeven uitgeven. Ondertussen loopt de zuid-flank van A’dam vast, wat nog veel meer geld kost. Men loopt weer achter de feiten aan. Hebben we ook gezien met de vaccinaties en boosters waardoor we nu weer in de knel dreigen te raken. Ook met milieumaatregelen om doelstellingen van 2030/2050 te halen. Overheid moet juist voorwaardescheppend zijn ipv belemmerend!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.