30 kilometer-bord in Arnhem

Grote steden willen maximaal 30 kilometer per uur op bijna alle wegen

Foto: Inge

Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam willen de maximumsnelheid op bijna alle wegen in de steden terugbrengen naar 30 kilometer per uur. Ze willen hiermee de veiligheid op de wegen verbeteren en het aantal verkeersdoden sterk terugdringen.

Dat schrijft het AD op basis van een brandbrief van de vier gemeenten aan de Tweede Kamer. De maximale snelheid van 30 kilometer per uur geldt nu al op ongeveer de helft van de wegen in de vier steden. Maar omdat het daar steeds drukker wordt, is uitbreiding van dat beleid volgens de G4 noodzakelijk. Zo’n 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers in de steden valt op wegen waar tot 50 kilometer per uur mag worden gereden. Het voorgenomen beleid moet leiden tot betere bescherming van fietsers en voetgangers en dus tot minder (dodelijke) ongevallen.

Geen wegen vol drempels

De oproep van de grote steden kent ook een praktisch en juridisch aspect. Op de wegen waar 30 kilometer per uur al het maximum is, zijn snelheidsremmende maatregelen als drempels nog verplicht. De gemeenten zien het echter niet zitten om alle wegen hiermee vol te leggen, al was het maar omdat dit de hulpdiensten enorm hindert met hun aanrijtijden. In de brief wordt het kabinet dan ook gevraagd om de regelgeving en bebording zo snel mogelijk aan te passen om de maximale snelheid van 30 kilometer per uur ruim baan te geven.

De grotere stadswegen zullen in deze plannen smallere rijstroken en vrijliggende fietspaden krijgen. Licht elektrische voertuigen zouden dan naar de rijbaan moeten verhuizen. De vier grote gemeenten staan niet alleen in hun ambities; in steeds meer steden winnen de 30 kilometer-wegen terrein.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

1 reactie op “Grote steden willen maximaal 30 kilometer per uur op bijna alle wegen”

Anne van den Dool|02.12.21|12:50

Die wens om meer wegen in de stad een 30 km-weg te maken is goed. Maar een gevolg kan zijn dat de bussen alleen nog maar op hoofdwegen gaan rijden. Voor mensen met beperkingen en ouderen kan dat een probleem worden, die zijn juist erg gebaat bij bussen in en bij de woonwijken. Dat staat toch al onder druk omdat een verbindende lijn vaak lucratiever is dan een ontsluitende lijn.
Er zouden extra voorzieningen moeten worden gemaakt om te zorgen dat de bus toch voor iedereen bereikbaar blijft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.