
KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart
Er zijn extra indicatoren nodig om mobiliteit beter te verankeren in het monitoren en evalueren van brede welvaart. Mobiliteit heeft een grote impact op de leefbaarheid en veiligheid, door bijvoorbeeld geluidshinder of verkeersonveiligheid. Daar wordt nu nauwelijks naar gekeken in de Monitor Brede Welvaart van het CBS of in evaluaties van mobiliteitsbeleid. Dit blijkt uit een analyse van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu VerkeersNet Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit. Maak nu gebruik van het actieabonnement en lees VerkeersNet voor € 7,50 per maand.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
In de Randstad gaan de regionale spoorlijnen over naar RER, zoals de Hoekse Lijn en Hofpleinlijn. Daarvoor krijgt de NS de regionale lijnen in de provincie terug, waardoor er een betere integrale vervoersoplossing in Nederland worden geboden (en er betere alignment van belangen geeft, voor bijv. de Maaslijn). En een betere aansluiting op het Internationale treinverkeer. NS trekt zich (nu al) terug van buitenlandse deelnemingen (Schotland, Duitsland). NS heeft platte en bedrijfsmatige organisatie
Binnen de Randstad is OV vraaggedreven. Buiten de randstad wordt het bepaald door het rooster/klok en kalender. Streekvervoer maakt dan ook gebruik van de HOV-busbanen. Buiten de randstad speelt individueel vervoer een belangrijkere rol. Daar is nog wel beperkte plaats voor auto’s, terwijl de wijken in de randstad vol staan met auto’s en een autoloze lifestyle gekozen moet worden
Het KiM moet nadenken wat we concreet moeten doen om Nederland mobiel te houden ipv monitoring en KPIs. Beschouw de Westelijke Randstad als één metropool waar een soort metro of RER (geen bussen, HOV of BRT) de ruggengraat is van OV. Het zorgt voor hoogwaardig, snel en hoogfrequent vervoer binnen het metropolitaanse gebied, waar bussen (of HOV, BRT) de metro feedert. In Utrecht is de ruggengraat tram + HOV, in Eindhoven is er brainportlijn + HOV. Kijk hoe andere metropolen (NY, Londen) dit doen!