Rotterdam CS, Delftse Poort. Foto: Jan Kok/Boomerang

KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart

Parkeren in Rotterdam wordt vanaf volgend jaar duurder. Foto: Jan Kok/Boomerang

Er zijn extra indicatoren nodig om mobiliteit beter te verankeren in het monitoren en evalueren van brede welvaart. Mobiliteit heeft een grote impact op de leefbaarheid en veiligheid, door bijvoorbeeld geluidshinder of verkeersonveiligheid. Daar wordt nu nauwelijks naar gekeken in de Monitor Brede Welvaart van het CBS of in evaluaties van mobiliteitsbeleid. Dit blijkt uit een analyse van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu VerkeersNet Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit. Maak nu gebruik van het actieabonnement en lees VerkeersNet voor € 7,50 per maand.

START ACTIEABONNEMENT

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

3 reacties op “KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart”

Pat Rick|08.12.21|14:29

In de Randstad gaan de regionale spoorlijnen over naar RER, zoals de Hoekse Lijn en Hofpleinlijn. Daarvoor krijgt de NS de regionale lijnen in de provincie terug, waardoor er een betere integrale vervoersoplossing in Nederland worden geboden (en er betere alignment van belangen geeft, voor bijv. de Maaslijn). En een betere aansluiting op het Internationale treinverkeer. NS trekt zich (nu al) terug van buitenlandse deelnemingen (Schotland, Duitsland). NS heeft platte en bedrijfsmatige organisatie

Pat Rick|08.12.21|14:23

Binnen de Randstad is OV vraaggedreven. Buiten de randstad wordt het bepaald door het rooster/klok en kalender. Streekvervoer maakt dan ook gebruik van de HOV-busbanen. Buiten de randstad speelt individueel vervoer een belangrijkere rol. Daar is nog wel beperkte plaats voor auto’s, terwijl de wijken in de randstad vol staan met auto’s en een autoloze lifestyle gekozen moet worden

Pat Rick|08.12.21|14:22

Het KiM moet nadenken wat we concreet moeten doen om Nederland mobiel te houden ipv monitoring en KPIs. Beschouw de Westelijke Randstad als één metropool waar een soort metro of RER (geen bussen, HOV of BRT) de ruggengraat is van OV. Het zorgt voor hoogwaardig, snel en hoogfrequent vervoer binnen het metropolitaanse gebied, waar bussen (of HOV, BRT) de metro feedert. In Utrecht is de ruggengraat tram + HOV, in Eindhoven is er brainportlijn + HOV. Kijk hoe andere metropolen (NY, Londen) dit doen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart - VerkeersNet
Rotterdam CS, Delftse Poort. Foto: Jan Kok/Boomerang

KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart

Parkeren in Rotterdam wordt vanaf volgend jaar duurder. Foto: Jan Kok/Boomerang

Er zijn extra indicatoren nodig om mobiliteit beter te verankeren in het monitoren en evalueren van brede welvaart. Mobiliteit heeft een grote impact op de leefbaarheid en veiligheid, door bijvoorbeeld geluidshinder of verkeersonveiligheid. Daar wordt nu nauwelijks naar gekeken in de Monitor Brede Welvaart van het CBS of in evaluaties van mobiliteitsbeleid. Dit blijkt uit een analyse van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

3 reacties op “KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart”

Pat Rick|08.12.21|14:29

In de Randstad gaan de regionale spoorlijnen over naar RER, zoals de Hoekse Lijn en Hofpleinlijn. Daarvoor krijgt de NS de regionale lijnen in de provincie terug, waardoor er een betere integrale vervoersoplossing in Nederland worden geboden (en er betere alignment van belangen geeft, voor bijv. de Maaslijn). En een betere aansluiting op het Internationale treinverkeer. NS trekt zich (nu al) terug van buitenlandse deelnemingen (Schotland, Duitsland). NS heeft platte en bedrijfsmatige organisatie

Pat Rick|08.12.21|14:23

Binnen de Randstad is OV vraaggedreven. Buiten de randstad wordt het bepaald door het rooster/klok en kalender. Streekvervoer maakt dan ook gebruik van de HOV-busbanen. Buiten de randstad speelt individueel vervoer een belangrijkere rol. Daar is nog wel beperkte plaats voor auto’s, terwijl de wijken in de randstad vol staan met auto’s en een autoloze lifestyle gekozen moet worden

Pat Rick|08.12.21|14:22

Het KiM moet nadenken wat we concreet moeten doen om Nederland mobiel te houden ipv monitoring en KPIs. Beschouw de Westelijke Randstad als één metropool waar een soort metro of RER (geen bussen, HOV of BRT) de ruggengraat is van OV. Het zorgt voor hoogwaardig, snel en hoogfrequent vervoer binnen het metropolitaanse gebied, waar bussen (of HOV, BRT) de metro feedert. In Utrecht is de ruggengraat tram + HOV, in Eindhoven is er brainportlijn + HOV. Kijk hoe andere metropolen (NY, Londen) dit doen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.