Laadpaal Amsterdam (foto: gemeente Amsterdam)

Nieuwe proef met Amsterdamse laadpalen

Laadpaal Amsterdam (foto: gemeente Amsterdam)

Het Amsterdamse elektriciteitsnet staat al behoorlijk onder druk en dan gaan ook nog eens steeds meer inwoners elektrisch rijden. Daarom wordt tot het einde van komende zomer op 126 laadpunten in tien wijken een flexibele oplaadsnelheid voor elektrische auto’s beproefd, om overbelasting van het elektriciteitsnet tegen te gaan.

In de proef wordt een nieuw concept van slim laden getest waarbij de laadsnelheid afhankelijk is van de daadwerkelijk beschikbare ruimte op het net en de hoeveelheid op te laden auto’s. De gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander, Heijmans, Vattenfall, de Hogeschool van Amsterdam en ElaadNL onderzoeken daarmee hoe energie in het elektriciteitsnet op een efficiënte manier verdeeld kan worden over de op te laden auto’s.

Ruimte voor meer laadpalen

Met speciale software wordt in de gaten gehouden hoeveel auto’s stroom vragen op de met elkaar verbonden laadpalen. Deze software zorgt er vervolgens voor dat de laadsnelheid gedurende de dag mee verandert met het aantal voertuigen dat tegelijkertijd laadt. “Met deze techniek gaan we efficiënter om met de beschikbare stroom op het net en benut je het bestaande elektriciteitsnet optimaal. Als gevolg kunnen er meer laadpunten op een locatie geplaatst worden binnen de ruimte die het lokale elektriciteitsnet biedt”, aldus de betrokken partijen.

Automobilisten zullen naar verwachting vooral tussen 17:00 en 20:00 uur merken dat de laadsnelheid afneemt. Tijdens deze uren staan namelijk veel auto’s bij de laadpalen en is het huishoudelijk elektriciteitsverbruik hoog. Op die momenten kan er wel vermogen vrijkomen als de batterij van een auto vol is. Als er meer ruimte op het net beschikbaar is, bijvoorbeeld overdag doordat zonnepanelen energie leveren of ’s nachts omdat het rustig is op het net, kunnen de auto’s met maximale snelheid laden.

Geen hinder

Een belangrijk uitgangspunt van het project is dat de elektrische rijder geen hinder mag ondervinden van de flexibele laadsnelheid. De Hogeschool van Amsterdam gaat daarom de ervaringen peilen tijdens en na het project. Ook wordt gekeken hoe de impact op noodzakelijke verzwaringen van het elektriciteitsnet geminimaliseerd kunnen worden wanneer deze software grootschalig wordt toegepast.

Het project is een opvolging op de eerdere pilots Flexpower 1 en 2, waarbij de stroom van laadpalen in de avonduren verlaagd werd. Daarbij werd niet gekeken naar het aantal auto’s dat op dat moment oplaadde. In de nieuwe proef Flexpower 3 bepaalt naast het aantal aangesloten auto’s ook de ruimte die op dat moment beschikbaar is in het elektriciteitsnet wat de laadsnelheid van de auto’s zal zijn.

Lees ook: 100 slimme laadpalen voor Rotterdam in eerste kwartaal 2022

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.