File. Foto: ANWB

Regeerakkoord: ‘taboe geslecht op rekeningrijden’

Betalen naar gebruik wordt in 2030 realiteit. In deze kabinetsperiode worden hiervoor voorbereidingen getroffen. Het nieuwe systeem zal worden gebaseerd op de motorrijtuigbelasting, waarvan het tarief afhankelijk wordt gemaakt van het jaarlijks verreden aantal kilometers. Dat staat in het nieuwe Coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’.

D66-fractieleider Sigrid Kaag gaf tijdens de persconferentie aan erg blij te zijn dat het taboe op rekeningrijden nu is geslecht. D66 en ChristenUnie hadden in hun partijprogramma’s al aangegeven graag toe te willen naar een nieuwe vorm van belasten. CDA wilde alleen een kilometerbeprijzing voor emissieloze personenauto’s en bestelauto’s . VVD benoemde in het partijprogramma dat het vooral belangrijk was om emissieloze auto’s op basis van het aantal gereden kilometers te laten bijdragen aan het onderhoud en de aanleg van wegen. Een spitsheffing was in ieder geval uitgesloten.

In de partij van Kaag wordt haar enthousiasme gedeeld. “Eindelijk gaan we rekeningrijden. Dat is eerlijker, omdat automobilisten betalen voor de kilometers die ze rijden”, reageert D66 Tweede Kamerlid Kiki Hagen. Volgens de coalitie is het belangrijk dat door deze nieuwe vorm van belasten de gebruikers van zowel elektrische als fossiele auto’s gaan meebetalen aan het weggebruik. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15.

Concrete invulling

En vanuit de markt komen er ook al enthousiaste reacties. “Het taboe er af”, jubelt Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG. “Dat is goed en dat is noodzakelijk: het huidige autobelastingsysteem is namelijk onhoudbaar, oneerlijk en remt de vergroening.” De brancheorganisatie laat verder weten graag te willen meedenken over de concrete invulling van het systeem. Dit jaar presenteerde BOVAG daarvoor nog een plan ANWB, RAI, VNA en Natuur & Milieu.

Rekeningrijden zal er volgens de brancheorganisatie voor zorgen dat de mobiliteitssector zijn steentje bijdraagt aan aan het behalen van de klimaatdoelen. Ten Broeke: “Betalen naar gebruik – een tarief per kilometer gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig – kan daar bij helpen. Maar dan wel met één harde voorwaarde: betalen naar gebruik komt in plaats van betalen voor bezit, het komt er niet bovenop.”

Lees ook:

‘Nieuwe kabinet wil rekeningrijden invoeren’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rekeningrijden in Regeerakkoord: 'taboe geslecht' - VerkeersNet
File. Foto: ANWB

Rekeningrijden in Regeerakkoord: ‘taboe geslecht’

Betalen naar gebruik wordt in 2030 realiteit. In deze kabinetsperiode worden hiervoor voorbereidingen getroffen. Het nieuwe systeem zal worden gebaseerd op de motorrijtuigbelasting, waarvan het tarief afhankelijk wordt gemaakt van het jaarlijks verreden aantal kilometers. Dat staat in het nieuwe Coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’.

D66-leider Sigrid Kaag gaf tijdens de persconferentie aan erg blij te zijn dat het ‘taboe op rekeningrijden’ is geslecht. D66 en ChristenUnie hadden in hun partijprogramma’s al aangegeven graag toe te willen naar een nieuwe vorm van belasten. CDA wilde alleen een kilometerbeprijzing voor emissieloze personenauto’s en bestelauto’s. VVD benoemde in het partijprogramma dat het vooral belangrijk was om emissieloze auto’s op basis van het aantal gereden kilometers te laten bijdragen aan het onderhoud en de aanleg van wegen. Een spitsheffing was in ieder geval uitgesloten.

In de partij van Kaag wordt haar enthousiasme gedeeld. “Eindelijk gaan we rekeningrijden. Dat is eerlijker, omdat automobilisten betalen voor de kilometers die ze rijden”, reageert D66 Tweede Kamerlid Kiki Hagen. Volgens de coalitie is het belangrijk dat door deze nieuwe vorm van belasten de gebruikers van zowel elektrische als fossiele auto’s gaan meebetalen aan het weggebruik. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15.

Concrete invulling

En vanuit de markt komen er ook al enthousiaste reacties. “Het taboe er af”, jubelt Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG. “Dat is goed en dat is noodzakelijk: het huidige autobelastingsysteem is namelijk onhoudbaar, oneerlijk en remt de vergroening.” De brancheorganisatie laat verder weten graag te willen meedenken over de concrete invulling van het systeem. Dit jaar presenteerde BOVAG daarvoor nog een plan ANWB, RAI, VNA en Natuur & Milieu.

De RAI Vereniging is eveneens erg blij en vindt dat het kabinet ‘lef’ vertoont met de invoering van dit systeem. Voorzitter Steven van Eijck hoopt dat het door hun gepresenteerde plan één-op-één wordt overgenomen en uitgewerkt. Zo ontstaat er ruimte voor voor de door RAI Vereniging noodzakelijk geachte afbouw van vaste autobelastingen, inclusief bpm. “In de toekomst moeten we de bpm uitfaseren”, aldus Van Eijck. RAI Vereniging denkt dat er bij de invoering van BnG onderscheid moet worden gemaakt naar milieukenmerken, zodat automobilisten worden gestimuleerd om voor een schonere zuinige auto te kiezen.

Rekeningrijden zal er volgens de twee organisaties voor zorgen dat de mobiliteitssector zijn steentje bijdraagt aan aan het behalen van de klimaatdoelen. Ten Broeke: “Betalen naar gebruik – een tarief per kilometer gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig – kan daar bij helpen. Maar dan wel met één harde voorwaarde: betalen naar gebruik komt in plaats van betalen voor bezit, het komt er niet bovenop.”

Lees ook:

‘Nieuwe kabinet wil rekeningrijden invoeren’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.